Molenberg eert prachtmens Peter Smits

21 oktober 2012

Molenberg eert prachtmens Peter Smits

Even leefde hij weer. Een grote groep mensen kwam zaterdag naar de onthulling van het naambordje van wat vanaf nu het Peter Smitspad heet. Vrienden, oud-collega's, buurtgenoten en andere bewonderaars kwamen naar het bijzondere moment om Peter de eer te geven die hem toekomt. Peter was ook lange tijd actief voor de SP in Heerlen. Hij hielp mee bij het gereed maken van partijblad De Tribune en was betrokken bij politiek cafe Spraakwater. Peter Smits was bij alles wat hij met de SP deed een en al enthousiasme en vrolijkheid.

In enkele korte toespraken en in de voordracht van een aantal van zijn eigen gedichten werd de Heerlense en Molenbergse troubadour weer tot leven gewekt. Zijn inzet voor de wijk, zijn muzikale optredens: Peter Smits als mens en als vriend.

Het pad tussen de Joost van Vondelstraat, waar hij geboren werd, en de Zondagsstraat, waar hij lang woonde, draagt voortaan zijn naam. Een waardige herinnering aan een man die onze stad leven, kleur en identiteit gaf.