Bestuur doet voorstel kandidatenlijst

7 december 2013

Bestuur doet voorstel kandidatenlijst

Ron Meyer lijsttrekker, Riet de Wit keert niet terug

Vanaf vandaag ontvangen bijna 1.300 leden van de SP het voorstel voor de Heerlense kandidatenlijst van de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2014. Het afdelingsbestuur van de SP draagt Ron Meyer voor als lijsttrekker. Ron werkt bij vakbond FNV Bondgenoten en is al sinds 2006 voorzitter van de grootste fractie in de Heerlense gemeenteraad. Het afdelingsbestuur van de SP stelt voor dat hij dat blijft.

De SP kiest voor een combinatie van ervaring en vers bloed. Alle zittende raadsleden van de huidige SP-fractie in de Heerlense raad hebben zich weer beschikbaar gesteld voor een plek in de nieuwe raad. Daarnaast staan er drie nieuwe gezichten hoog op de lijst. Dat zijn Hilde Leeman (ondernemer uit Hoensbroek), Hannie Vaessen (werkzaam in de thuiszorg) en Chris Hesse (directeur van een school in het speciaal onderwijs) op de plaatsen 6, 7 en 8.

Wethouderskandidaten
De SP hoopt ook de volgende periode wethouders te mogen leveren en draagt zittend wethouder Peter van Zutphen voor als kandidaat-wethouder. Als tweede kandidaat-wethouder wordt Jordy Clemens voorgedragen. Jordy is momenteel raadslid in de Heerlense gemeenteraad en werkt als fractiemedewerker Onderwijs voor de Tweede Kamerfractie van de SP.

Riet de Wit keert niet terug
Na ruim 10 jaar wethouder te zijn geweest, voorafgegaan door bijna 10 jaar raadslidmaatschap, kondigt Riet de Wit aan niet meer terug te keren in de Heerlense gemeentepolitiek. Wel zal ze als lijstduwer haar uitdrukkelijke steun aan de nieuwe lijst en nieuwe mensen uitspreken. De Wit: "Sinds ik voor het eerst wethouder voor de SP werd in 2002 is de stad enorm veranderd. Van het centrum voor harddrugs in West-Europa naar een stad met nieuw elan en toekomstperspectief. Het was geen eenvoudige klus maar ik heb het werk heel graag gedaan. Ik had in geen andere stad wethouder willen zijn dan in Heerlen."

Riet heeft enorm veel voor de stad en de SP gedaan en heeft een indrukwekkende staat van dienst. Haar besluit wordt uiteraard gerespecteerd. Ook omdat Riet heeft aangeboden de afdeling en de nieuwe fractie met raad en daad bij te blijven staan.

Op 16 december zal de ledenvergadering van onze afdeling de lijst definitief vaststellen.

Voorstel kandidatenlijst
1. Ron Meyer