Verkiezingsuitslag: Heerlen kiest sociaal

23 maart 2014

Verkiezingsuitslag: Heerlen kiest sociaal

Onze stad is niet te koop! De gemeenteraadsverkiezingen in Heerlen leveren een klinkende overwinning op voor de SP. Met een groei van 9 naar 11 zetels is de SP verreweg de grootste partij in de Heerlense Raad geworden. Met een ook flink groeiende Ouderenpartij, van 3 naar 6 zetels, op de tweede plaats.

Daarmee spreekt de Heerlense kiezer een duidelijke steun uit voor de koers die Heerlen de afgelopen jaren, met de SP als grootste partij, gevolgd heeft. Regeren in moeilijke tijden hoeft dus zeker niet per definitie verlies op te leveren. In tegendeel, de kiezer heeft geoordeeld dat in deze moeilijke tijden Heerlen juist de goede sociale keuzes gemaakt heeft.

Heerlen kiest sociaal Door de SP verreweg de  grootste te maken geeft de kiezer aan achter de koers te staan waarmee Heerlen tot de sociaalste gemeente van Nederland is geworden. Ook de winst van de Ouderenpartij duidt daar op. Ook deze partij heeft immers een duidelijk sociaal profiel.

Heerlen is niet te koop Eerst was er de miljonair die meende dat de spelregels die voor alle Heerlense voetbalverenigingen gelden niet van toepassing moesten zijn op een vereniging waarvan hij de sponsor was. En toen de gemeente niet voor het grote geld zwichtte, rekende hij er op dat via de gemeenteraads-verkiezingen wel eens even recht te kunnen zetten.

Daarna waren het een warenhuiseigenaar uit Venlo en een leegstandsspeculant uit Amsterdam, die meenden de verkiezingen naar hun hand te kunnen zetten. Met een hele reeks peperdure advertenties in de kranten, afkomstig van zogenaamd ‘Verontruste Ondernemers’. Daarin werden op basis van onzinverhalen rode kaarten uitgedeeld aan het gemeentebestuur, gekoppeld aan een nauwelijks verborgen stemadvies om op hun navolger HartLeers te stemmen.

Het resultaat was averechts. De coalitiepartijen hebben in Heerlen juist veel gewonnen, en HartLeers kreeg er amper een procentje bij.
Heerlenaren bepalen zelf waar ze op willen stemmen, en laten zich niet door miljonairs beinvloeden.

Heerlen kiest tegen het kabinet Maar 1 coalitiepartij in Heerlen verloor stemmen: de PvdA. Die partij had in 2006 nog 8 zetels, zakte in 2010 naar 4, en halveerde nu nogmaals tot 2. Een overduidelijke afstraffing van het landelijke kabinetsbeleid van Rutte en Samsom. Dat de PvdA in Heerlen steun verleende aan desociale koers van de stad, kan niet wegnemen dat ze ook lid zijn van de landelijke PvdA die samen met de VVD een kaalslag op de zorg aan het voltrekken is. En daar zijn ze voor afgestraft.

SP praat nu met alle partijen over een nieuwe coalitie De SP is als grootste partij twee dagen na de verkiezingen meteen gestart met gesprekken met alle partijen uit de nieuwe raad om hun mening te vragen over de nieuwe coalitie die Heerlen gaat besturen.
Binnenkort zal de SP haar conclusies uit deze gesprekken in een openbare bijeenkomst aan alle partijen presenteren en wordt bekend met welke
partijen verder wordt gepraat om een gezamenlijk coalitieprogramma vast te stellen. Daarna volgen de onderhandelingen om dit verder vorm te geven.