25 JAAR SP-HUIS IN HEERLEN

5 september 2014

25 JAAR SP-HUIS IN HEERLEN

25 jaar strijd en solidariteit:
17.500 mensen geholpen op gratis spreekuren, uitvalsbasis van honderden acties, centrum van SP-fractie die uitgroeide van 1 naar 11 zetels

Op 2 september 1989 opende de SP-afdeling Heerlen een eigen kantoorpand in de Oude Kerkstraat 9. De groei aan activiteiten, spreekuren en leden in de stad maakte dat er behoefte was aan één centrale plek. Op 6 september aanstaande viert de SP Heerlen het 25 jarig jubileum met Jan Marijnissen als eregast en spreker.

17.500 Mensen geholpen op gratis spreekuren In de afgelopen  25 jaar groeide het SP-Huis uit tot een begrip. Jaar in jaar uit vinden mensen - met een gemiddelde van 700 per jaar- hun weg naar de gratis spreekuren waar zij geholpen worden bij onder andere huurkwesties, problemen met uitkeringen en belastingen.

Uitvalsbasis van honderden acties in Heerlen Vanuit het SP-Huis werden in die 25 jaar honderden acties in buurten of rond sociale thema’s georganiseerd. Veel buurtacties gingen over beter onderhoud van woonhuizen omdat er sprake was van bijvoorbeeld vocht, tocht, rotte raamkozijnen en asbest.

Één van de bekendste acties is natuurlijk de actie ‘Ereschuld Mijnwerkers NU’ waarin vele oud-mijnwerkers en weduwen van oud-mijnwerkers zich samen met de SP organiseerden om een vergoeding voor de beroepsziekte silicose af te dwingen. Maar ook de acties voor het behoud van het Sportfondsenbad in Heerlen, tegen het ‘girogluren’ van de Sociale Dienst, tegen de verwaarlozing van de vijvers in de Koumen van Hoensbroek, de meer dan 500 meter werkhandschoenen met persoonlijke boodschappen van mensen uit de sociale werkvoorziening en burgers van Heerlen tegen de bezuinigingen van ‘den Haag’, de acties voor het behouden van de oude Passart, het treinstation in Lotbroek en de pinautomaat in Meezenbroek, leven in de herinnering van veel Heerlenaren voort.

Centrum van SP-fractie die uitgroeide van 1 naar 11 zetels Het SP-Huis is ook de plek waar veel vrijwilligers samen komen om jaarlijks 40.000 SP-stadskranten, verkiezings- en actiepamfletten te bundelen en uit te delen. De groei van de SP in Heerlen is dan ook vooral aan al deze medewerkers te danken. Die groei is terug te zien in de omvang van de raadsfractie. Van 1982 tot 1990 bekleedde de SP één zetel in de Heerlense gemeenteraad. Inmiddels is de SP de grootste fractie met 11 zetels. Vanaf 2002 levert de SP wethouders.

Feest Zaterdagavond 6 september zullen Jan Marijnissen (voorzitter landelijk SP-bestuur) en Ron Meyer (voorzitter van de SP in Heerlen) om 19.00 uur het jubileumfeest openen. Voor een hapje, een drankje en muziek (uiteraard uit de jaren 80) wordt gezorgd.

De SP wil ook nu duidelijk maken waar ze daadwerkelijk voor staat en waarvoor ze strijdt: solidariteit. Daarom is besloten om het jubileum te koppelen aan een goed doel: de Voedselbank Zuid-Limburg. Het rode SPaarvarken zal aanwezig zijn voor donaties aan de Voedselbank. Maar … het zou ook fantastisch zijn als iedere bezoeker op 6 september een product (een blik, een pot groente of nog beter: een verzorgingsproduct (denk hierbij aan tandpasta, zeep, shampoo, etcetera) mee zou brengen. Dit zijn artikelen waar de voedselbank echt behoefte aan heeft.

De SP zorgt en na het feest voor, dat alle geschonken producten en de donaties bij de Voedselbank worden afgeleverd.