In memoriam Frits Dragstra

8 juni 2015

In memoriam Frits Dragstra

Frits Dragstra is op 87-jarige leeftijd overleden. Hij was tientallen jaren het gezicht van de Communistische Partij van Nederland (CPN) in de mijnstreek. Van 1958 tot 1990 was hij gemeenteraadslid in Heerlen, van 1972 tot 1977 was hij ook nog eens lid van de Tweede Kamer, en daarnaast ook nog lid van Provinciale Staten van Limburg.

CPN-er zijn in die koude oorlogs-jaren was niet makkelijk, alom stuitte dat op uitsluiting en vijandigheid. Dat gold, zeker in het begin van die periode, ook voor CPN-ers in parlementaire organen als de gemeente-
raad, al werd dat in latere jaren minder scherp.

Desondanks heeft Frits Dragstra al die jaren vastgehouden aan de strijd
voor zijn overtuiging en voor de gewone mensen in de regio, vooral voor de mijnwerkers. Aanvankelijk als enige partij (voor de SP werd opgericht) keerde de CPN zich tegen de mijnsluiting, en tegen de militarisering van de regio, waarbij in plaats van de mijnen steeds meer
NAVO-vestigingen in onze regio gevestigd werden. Ook steunden Frits Dragstra en de CPN gewone mensen, actiecomités en belangengroepen bij de strijd voor hun rechten.

Mede daardoor is Heerlen in die jaren altijd een CPN-bolwerk geweest, met in de 70-er jaren 3 gemeenteraadszetels. In Versilienbosch, waar de
CPN consequent opkwam voor de huurders die met succes vochten tegen de sloopplannen van hun buurt, haalde de CPN toen meer dan 30 % van de stemmen.

Frits Dragstra heeft altijd de steeds wisselende koers van de CPN trouw gevolgd.  Een koers die betekende dat de CPN opging in GroenLinks en van het politieke toneel verdween.

In de periode tussen 1982 en 1990 zat SP-er Jan de Wit samen met Frits Dragstra in de gemeenteraad. Jan de Wit hierover: 'Ik heb altijd groot respect gehad voor de strijdlust en de standvastigheid van Frits Dragstra.
Hij was een echte volksvertegenwoordiger.'

Voor alles wordt voor ons de herinnering aan Frits Dragstra bepaald door zijn hardnekkige strijd voor de gewone mensen in Heerlen.
Wij proberen die strijd voort te zetten.