Eerbetoon aan Eendracht en Kameraadschap: nieuwe Mural voor M2015

13 december 2015

Eerbetoon aan Eendracht en Kameraadschap: nieuwe Mural voor M2015

Foto: Dominique Ducornez

12 december werd een nieuwe mural aan de Spoorsingel onthuld. Het kunstwerk werd gemaakt door Super A, alias van Stefan Thelen uit Goes, en  is een eerbetoon aan eendracht en kameraadschap in de mijnen. De Vakbond FNV wilde de mijnsluiting en haar historische betekenis in het jaar van de mijnen niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Daarom werd - in samenwerking met andere partners - de opdracht verstrekt om in het hart van de mijnstreek een gedenkteken in de vorm van deze mural aan te brengen.

Naast het verleden komt ook het heden en de toekomst van deze streek in het kunstwerk aan bod. Hierdoor verbindt het alle mensen - mijnwerkers zowel als hun verwanten en nabestaanden - die ooit direct of indirect met de mijnen verbonden waren.

Bij de opening waren naast FNV-vicevoorzitter Ruud Kuin, de wethouders Jordy Clemens en Barry Braeken, Mural maestro Raenys Martis, de kunstenaar Stefan Thelen, oud mijnwerkers, schoonmakers, thuiszorgers, wsw'ers, Young & United-actievoerders, leden van de FNV en SP-ers aanwezig.