Geslaagde Buurtactie De Metten: Licht in de Duisternis

11 januari 2016

Geslaagde Buurtactie De Metten: Licht in de Duisternis

Foto: W.van Kempen

Licht straalt weer in de donkere achterpaadjes in De Metten en de Van Borrestraat in Hoensbroek. Aanwonende buren kunnen weer achterom bij hun woningen komen. De paden tussen en achter de huizen waren sinds een paar jaar na donker niet meer toegankelijk. Onverlicht werden ze als onveilig ervaren.  Lange tijd heeft de familie Dreessen,  bewoners van De Metten en  SP-lid  van het eerste uur is, zélf voor een lichtpunt gezorgd.

Woonpunt,  eigenaar is van de huizen, betaalde een jaarlijkse vergoeding voor de stroom.  Maar de regering Rutte plukt de woningbouwverenigingen blijkbaar zo kaal, dat Woonpunt stopte met de vergoeding. En het licht ging uit.

Na  enkele brieven en gesprekken startten de buren een handtekeningenactie. Zonder resultaat aanvankelijk: tot 2017 zou er zeker geen oplossing komen. De familie Dreessen riep daarop de hulp in van de SP. Misschien was dat al genoeg, want snel daarop kwam toch een gesprek en de toestemming zelf een noodoplossing met LED-lampen te treffen. Woonpunt betaalt en zal in 2017 een definitieve verlichting aanleggen.

Gelukwensen voor de buurtbewoners, die zelf de handen uit de mouwen staken, zijn hier welverdiend!