‘olieveld’ in Hoensbroek?

21 januari 2016

‘olieveld’ in Hoensbroek?

Foto: sedai bayraktar

SP-ers gaan veel de buurten in. Vrijdag 15 januari jongstleden deden we daarbij een opmerkelijke vondst: OLIE!  Deze stroomde zomaar uit de grond op een perceel aan de Juliana Bernardlaan  in Hoensbroek.

De bron van de olie ligt op een slecht omheind en met rommel bezaaid bouwkavel wat aan de bushalte grenst.  Via een greppeltje stroomt deze olie bij de bushalte zelfs de straat op. "Een kwalijke zaak: olie die in een woonwijk in hartje Hoensbroek uit de grond omhoog stroomt.", zo stelt SP-raadslid Sedai Bayraktar.

Een serieuze aangelegenheid. Zowel de SP als de buurt maken zich dan ook grote zorgen over deze vervuiling. Want dat is het natuurlijk: vervuiling in een woonwijk. De situatie zou al langer bekend zijn. Zowel de buurtbewoners als de SP willen daarom met spoed weten wat hier aan de hand is. De raadsleden Wim van Kempen en Sedai Bayraktar hebben daarom uit naam van de fractie de volgende vragen aan het college van B&W gesteld:

1. In hoeverre is het college op de hoogte van de olievervuiling op en vanaf een bouwkavel aan de Juliana Bernhardlaan in Hoensbroek? Indien B&W op de hoogte is: sinds wanneer? Wat is de ernst van deze vervuiling? Gaat het naast de (zichtbare) stroom van olie en de aanwezigheid van ratten ook nog om andere vormen van vervuiling (zoals andere chemicaliën, bouwafval en materialen zoals asbest)?  Is er direct risico voor omwonenden, voor dieren, voor de verdere omgeving? Heeft B&W eventueel al eerder maatregelen getroffen? Welke en wat betekenen ze eventueel voor de huidige situatie?
  2. Omwonenden hebben diverse keren bij de gemeente melding gemaakt van deze vervuiling. Ze spraken daarbij hun bezorgdheid uit over verdere verloedering van het kavel en ongedierte zoals ratten, die op het terrein zijn gezien. Daarnaast is op het perceel al sinds enige jaren wildgroei van planten en struiken aan de gang. Wat heeft de gemeente gedaan om de omwonenden te informeren?  (over de aard van de vervuiling, de stand van zaken, de eventuele aanpak enz...). Indien communicatie niet heeft plaatsgevonden: waarom niet?  En kan hier dan op korte termijn in voorzien worden?
  3. Zoals op bijgaande foto’s is te zien wordt de
    Foto: sedai bayraktar
    vervuilde grond als bouwkavel te koop aangeboden. Is deze bouwgrond überhaupt onderzocht op vervuiling en is een verklaring van ‘schone grond’ afgegeven? Zo niet, hoe kan de grond dan eventueel te koop aangeboden worden en zo ja, hoe wordt reiniging van de ondergrond gegarandeerd bij eventuele verkoop? Welke maatregelen laat of gaat u nu treffen, nu verkoop blijkbaar op zich laat wachten?
  4. Bestaan er meer en vergelijkbare plekken in onze gemeente?  Zo ja, wat zijn de perspectieven daarvan? Wie moet opkomen voor de kosten van reiniging?

Deze vragen zijn niet ongemerkt gebleven, getuige het artikel over deze problematiek in het Limburgs Dagblad van 20 januari.  Buurt en fractie zijn dan ook erg benieuwd naar de antwoorden van het college.