‘Olieveld’ Hoensbroek wordt aangepakt

7 februari 2016

‘Olieveld’ Hoensbroek wordt aangepakt

Foto: sedai bayraktar

In een eerder nieuwsbericht, meldde de SP al dat er op een perceel midden in de mooie Juliana Bernardlaan van Hoensbroek zomaar olie uit de grond stroomt. Als het regent loopt deze olie met de regen het riool in, met alle risico’s van dien voor vervuiling van het oppervlaktewater.

De bron van de olie ligt op een slecht omheinde en met rommel bezaaide bouwkavel. Buren van dit vervuilde terrein klagen hierover al geruime tijd bij de gemeente. Zij vonden dat dit veel te lang duurde en spraken erover met de SP. In overleg met de buurbewoners  hebben de SP-raadsleden Sedai Bayraktar en Wim van Kempen deze vervuiling - midden in de woonwijk - keer op keer aangekaart bij de gemeente.

De gemeente erkent dat het hier om een zwaar vervuild terrein gaat. De gemeente had dan ook al een zogenaamde 'handhavingsprocedure' tegen de eigenaar in gang gezet. Door het aandringen van de raadsleden Sedai Bayraktar en Wim van Kempen is de zaak versneld. De gemeente ging in gesprek met de eigenaar van het terrein. Die weigert echter om zijn grond  schoon te maken. Daarom gaat de gemeente de vervuiling nu zelf aan pakken door opdracht te geven om de grond schoon te maken. De rekening hiervan wordt vervolgens naar de eigenaar gestuurd. Hij blijft immers verantwoordelijk voor zijn eigendom.