SP-fractie Provinciale Staten: Provincie moet omwonenden Buitenring Brunssum tegemoet komen

22 februari 2016

Foto: European Roads / Flickr.com

Tijdens de vergadering van Provinciale Staten in oktober 2015 heeft de SP een motie ingediend die voorwaarden stelde aan verdere aanpassingen van de Buitenring. Deze mogen niet leiden tot een aantasting van natuur of leefbaarheid. De motie is met een ruime meerderheid aangenomen. Daarnaast stelde de gemeenteraad van Brunssum  ook een voorwaarde aan deze aanpassing: deze mocht niet leiden tot meer geluidsoverlast voor omwonenden.

Als alle maatregelen ter bescherming tegen geluidsoverlast zouden worden genomen, kost dat in totaal 3,3 miljoen euro. Maar in plaats van die 3,3 miljoen wordt er slechts 300.000 euro uitgetrokken
voor geluid beperkende maatregelen. Er wordt dus wel degelijk bespaard op leefbaarheid om een besparing te kunnen behalen. Om dit te verdoezelen wordt in het voorstel gevraagd om meer geluidsoverlast te  legaliseren.

De omwonenden ter hoogte van de Eindstraat en de Bouwbergstraat in Brunssum, maken zich ook grote zorgen over de toename van fijnstof. Volgens het luchtkwaliteitsonderzoek zou dit mee moeten vallen. Maar feit is dat de buurt nu aan alle kanten wordt ingesloten door grote wegen. En: door het verleggen van de Ganzepool, onderdeel van de aanpassing, wordt het centrum van Brunssum ook nog eens een stuk moeilijker bereikbaar.

De mensen in deze buurt willen dat de provincie ze tegemoet komt door maatregelen te nemen om het verlies aan leefkwaliteit te compenseren.
Dat kan onder meer door voldoende lange en hoge geluidsschermen aan te leggen die met groen worden aangekleed, door op de Buitenring de maximumsnelheid goed te handhaven en door de buurt middels een fietsers-en voetgangerstunnel ter hoogte van de huidige Ganzepool te ontsluiten.

De SP-fractie in Provinciale Staten wil dat de Provincie hier serieus werk van maakt en dat de omwonenden hierbij worden betrokken.