Rapport onderzoek naar parkeerproblemen Thuiszorgers overhandigd aan wethouder Aarts

7 februari 2016

Foto: Hannie Vaessen

Dagelijks verlenen veel zorgmedewerkers hulp in de thuissituatie van Heerlenaren. Soms is hiervoor weinig tijd nodig maar soms duurt het geven van de juiste zorg een paar uur per keer. Zorgverleners in Heerlen hebben bij het uitvoeren van hun werk steeds vaker te maken met een gebrek aan parkeerplaatsen in de directe omgeving van de woning of de flat waar ze hulp moeten verlenen.

Hannie Vaessen en Sedai Bayraktar, SP raadsleden, onderzochten dit op basis van een signaal van een client van de Thuiszorg. Hun bevindingen en hun aanbevelingen hierbij beschreven ze in een rapport (zie de bijlage onderaan deze pagina). Dit rapport overhandigden ze tijdens de Raadsinformatiebijeenkomst van 3 februari aan Wethouder Aarts. Deze was blij met hun actie en zei de resultaten van het onderzoek onder andere te betrekken in de uitvoeringsnota rondom parkeren in Heerlen waaraan hij nu werkt.

Medewerkers in de  Thuiszorg dienen hun tijd immers aan patienten te besteden en niet aan het door de wijk rondrijden op zoek naar een geschikte parkeerplek. Of, zoals een hulpverleenster stelt over de blauwe zone in Heerlerheide: "Waar haalt men die gedachte vandaan: een uur parkeren? Ik kan niet constant van de cliënt naar de auto lopen. Dit maakt voor mij het werken echt onmogelijk en zo kan ik zeker niet de aandacht aan de patiënt besteden waar deze al zo hard voor moet vechten, omdat ik er constant aan moet denken om de parkeerschijf op te draaien. Geef mensen in de zorg dan een redelijke ontheffing of zo iets."

De nieuwe parkeernota komt binnenkort in de Raad en zal door de SP dan ook kritisch beoordeeld worden op de gevolgen ervan voor de dagelijkse praktijk van medewerkers in de Thuiszorg.