Motie vrijwilligersvergoeding aangenomen!

29 september 2016

Motie vrijwilligersvergoeding aangenomen!

In de Raadsvergadering van 28 september is door een ruime meerderheid van de gemeenteraad een motie aangenomen waarmee het College wordt opgedragen om op korte termijn een oplossing voor te stellen voor de impasse rondom de vrijwilligersvergoeding. Tot 1 juli van dit jaar kregen burgers die vanuit een reintegratie- en participatiedoel vrijwilligerswerk verrichtten, een vergoeding van 1 Euro per gewerkt uur. Dit bedrag kende een maximum en werd bovenop de uitkering uitgekeerd.

Voor veel mensen die op deze manier vrijwilligerswerk doen betekent deze vergoeding dat ze gemaakte onkosten ten behoeve van het vrijwilligerswerk kunnen betalen. Te denken valt hierbij aan reiskosten of extra kleding die speciaal voor het vrijwilligerswerk gekocht wordt. Een erg welkome bijdrage voor mensen die het doorgaans toch al niet breed hebben.

Toen begin dit jaar bekend werd dat deze vergoeding per 1 juli voor deze groep mensen verviel, kregen we van verschillenden onder hen te horen dat ze op deze manier hun vrijwilligerswerk niet meer zouden kunnen doen. Iets wat ze stuk voor stuk betreurden. Vrijwilligerswerk ervaren veel bijstandgerechtigden met weinig perspectief op een reguliere baan als waardevol. Het is voor veel van deze mensen niet enkel een manier om zinvol en met plezier aan de slag te zijn. Het is tevens belangrijk omdat ze op deze manier iets voor een ander kunnen betekenen en zo een waardevolle plek in de samenleving innemen.

De vrijwilligersvergoeding wordt daarnaast voor veel van deze mensen gezien als blijk van waardering én als een manier om af en toe zelf ook van een extraatje te kunnen genieten.

Nu een meerderheid van de raad de motie steunt, heeft het College toegezegd om op korte termijn te zorgen voor een nieuwe regeling. Voorstel is om de afspraken die hierin zullen worden opgenomen, met terugwerkende kracht vanaf 1 juli te laten gelden. Gedacht wordt daarbij in eerste instantie aan een reiskostenvergoeding. De SP heeft echter ook bepleit om de regeling breder te trekken en er een onkostenvergoeding van te maken. Het meest eenvoudige is het om deze in de vorm van de oude 1 Euro-regeling terugte laten komen. Het College toonde zich hiervan geen voorstander. Een willekeurig bedrag toekennen zou immers lijken op inkomenspolitiek, iets wat op gemeentelijk niveau niet is toegestaan.

U begrijpt: de SP is erg benieuwd naar het plan wat gemaakt zal worden en zal de ontwikkelingen scherp en kritisch volgen. Voor de SP is het namelijk duidelijk dat het hier niet enkel om een reiskostenvergoeding mag gaan!