Voortgang aanpak en motie "Regulering hennepteelt Heerlen"

15 september 2016

Voortgang aanpak en motie "Regulering hennepteelt Heerlen"

In mei jongstleden maakte de Radbouduniversiteit met haar onderzoek bekend dat regulering van hennepteelt juridisch mogelijk is.
Het onderzoek van prof. Van Kempen en dr. Federova wijst ook uit dat er ruimte is om te experimenteren. De houding van de VVD minister Van der Steur van Veiligheid en Justitie: ‘het mag gewoon niet’, klopt dan ook niet. Ook de motie van de CDA-er Oskam, die de regering gereguleerde hennepteelt verbiedt, wordt door het onderzoek
tegengesproken.

De SP vraagt zich nu af waarom het Heerlense College van B&W, ondanks de aangenomen motie Regulering
hennepteelt’ van 12 maart 2013, en ongeveer vier maanden na het verschijnen van het onderzoek, nog steeds ‘stil’ staat. Er is geen enkele reden om te wachten met het ondernemen van actie. Het gevaar dat voor duizenden Heerlenaren - onwetend van een brandgevaarlijke illegale plantage of een laboratorium op de zolder naast hun huis - nog altijd aanwezig is, vergt actie op allerlei gebied. Regulering van de hennepteelt, is er één van.Niet onbelangrijk: Heerlen is één van de drie opdrachtgevers van het onderzoek en is ook één van de 58 ondertekenaars van het manifest "Joint Regulation".

"Waar wachten we nu nog op?", zo vragen de
SP-raadsleden Bayraktar en Meyer zich af: "Aan de slag!" Daarom stelden ze onderstaande vragen aan het College van Burgemeester en Wethouders:

1. Volgens het onderzoek van prof. Van Kempen en dr. Federova van de Radbouduniversiteit blijkt regulering van hennepteelt juridisch wel mogelijk te zijn. Is het Heerlense College reeds bekend met deze conclusie van het onderzoek? Zo ja, deelt het College de analyse en de conclusies?
  1. De Heerlense Gemeenteraad heeft het College middels de motie ’Regulering hennepteelt’ van 12 maart 2013 o.a. opgedragen om de problematiek van de illegale hennepteelt en –handel in gemeente Heerlen aan te pakken en daarbij in te zetten op regulering van de teelt. Ook in diverse latere producties wordt hierover gesproken. Zo staat in het Collegeprogramma, dat een voortvloeisel is van het Coalitieakkoord Samen knokken met een Glimlach: “Overigens willen wij als coalitie het standpunt van de oude gemeenteraad
    bevestigen dat er wat ons betreft een heldere noodzaak is om gereguleerde wietteelt te legaliseren
    ”.
    Tot het onderzoek van Radbouduniversiteit was er voor de regulering van hennepteelt nog geen juridische basis. Maar nu is die basis sinds mei van dit jaar er wel. Kent uw College nog steeds dezelfde 'heldere noodzaak' toe aan het legaliseren van gereguleerde wietteelt voor de veiligheid en leefbaarheid in onze stad? Zo ja, waaruit blijkt dat? Zo nee, sinds wanneer is die heldere noodzaak veranderd?
  1. Heeft uw College reeds een plan om te komen tot regulering van hennepteelt in Heerlen? Zo ja wat houdt dat plan op hoofdlijnen in? Zo nee, waarom staat Heerlen dan nog steeds ‘stil’, ondanks de motie en de bevindigen
    van de onderzoekers Van Kempen & Federova? Wat houdt uw college dan nog tegen? Heerlen is immers 1 van de ondertekenaars van Joint Regulation waarin gezegd wordt dat het ‘water de ondertekenaars aan de lippen’ staat.
  1. Is het College met de SP het eens dat er geen tijd meer verloren mag gaan om te starten met bijvoorbeeld een pilot regulering van  hennepteelt in Heerlen (of in Parkstadverband) nu juridisch de weg ‘vrij’ is? Zo ja welke concrete acties kan de Heerlense Gemeenteraad van het College op korte termijn verwachten? Zo nee, waarom niet?