Algemene Ledenvergadering 27 oktober 2016

31 oktober 2016

Algemene Ledenvergadering 27 oktober 2016

Foto: seday bayraktar

Op donderdag 27 oktober 2016 hield de afdeling Heerlen haar Algemene Ledenvergadering. Op de agenda stonden vijf onderwerpen: de bespreking van het concept programma voor de verkiezingen van de Tweede Kamer op 15 maart 2017, de concept kandidatenlijst, de verkiezing van het afdelingsbestuur, de verkiezing van de afgevaardigden aan de regioconferentie op 29 oktober in Roermond en de laatste stand van zaken met betrekking tot het Nationaal ZorgFonds.

In algemene zin was er grote instemming met het voorgestelde verkiezingsprogramma. De titel ‘NU WIJ’ en het 1e hoofdstuk dat ‘Pak de Macht’ is genoemd, laten geen onduidelijkheid over de wensen bestaan. Er werd een levendige en kritische discussie gevoerd waarin op- en aanmerkingen werden gedeeld en er kritische noten waren ten aanzien van verschillende onderdelen van het programma. In twintig hoofdstukken en een groot aantal punten wordt de bedoeling van de SP onderstreept.

Vanzelfsprekend werd over het ene hoofdstuk meer gesproken dan over het andere. Kritische noten waren er ten aanzien van de hoofdstukken over ‘een vrij en veilig internet’ en ‘veiligheid en meer agenten in de wijk’. En de aanwezigen vonden dat het hoofdstuk over de NAVO, zeker in het licht van de actuele gebeurtenissen in Turkijer, veel scherper zou moeten worden geformuleerd.

Het programma heeft een hoog ambitieniveau en dat is goed, maar de concrete uitwerking van die ambities mag duidelijker. Vanuit alle afdelingen in het land zullen nu de op- en aanmerkingen richting programmacommissie gaan. Deze gaat ermee aan de slag en komt op een later moment met een bijgesteld programma.

Over de concept kandidatenlijst was er weinig inhoudelijke discussie. Tevredenheid alom over een aanvallend en strijdbaar team.

Vervolgens was de verkiezing van het bestuur aan de orde. Afdelingsvoorzitter Ron Meyer is gekozen tot landelijk SP voorzitter en heeft daarom de voorzittershamer van het afdelingsbestuur in Heerlen neergelegd. Chris Hesse werd gekozen als nieuwe afdelingsvoorzitter en tegelijkertijd werd Yolanda Claessens als organisatiesecretaris gekozen, beiden met grote meerderheid. Samen met Riet de Wit vormen zij het dagelijks bestuur van de afdeling. Hannie Vaessen treedt als nieuw algemeen bestuurslid toe naast Jan Kusters (penningmeester), Kenneth Moesquit, Ben Tarici, Ron Meyer (de voorzitter van een SP fractie in de gemeenteraad is per definitie lid van het bestuur),  Peter van Zutphen en Jordy Clemens.

Daarna werd er gesproken over de afgevaardigden die op zaterdag 29 oktober in Roermond aanwezig zouden zijn namens de Heerlense afdeling. Dit voorstel werd voor kennisgeving aangenomen door de aanwezigen.

Als laatste agendapunt stond de stand van zaken van het Nationaal ZorgFonds op de agenda. Landelijk voorzitter Ron Meyer onderstreepte het groeiend aantal sympathisanten en aanvragen voor een informatiepakket. Zie hiervoor www.nationaalzorgfonds.nl.