h

Inhalen doe je over links! SP-bijdrage aan de Algemene Beschouwingen 2017

7 november 2016

Inhalen doe je over links! SP-bijdrage aan de Algemene Beschouwingen 2017

Foto: Dominique Ducornez

Max Verstappen is de Koning van de inhaalmanoeuvres. De één na de ander moet eraan geloven als Max het op zijn heupen heeft. Met branie en de absolute wil om achterstanden in te halen. Toegegeven, minder populair dan de 19-jarige Limburgse Formule 1-debutant, maar wie goed kijkt, ziet ook in Heerlen een spectaculaire inhaalrace. En die is nodig ook…

Wie ruim 10 jaar terug gaat in de tijd, naar bijv eind 2005, treft een stad aan die synoniem is voor politiek gekonkel en bestuurlijk onrust. Een stad zónder zelfvertrouwen en mét reusachtige achterstanden, een afschrikwekkende stationstunnel, matige culturele voorzieningen én een bestuur dat miljoenen bezuinigde op sociale voorzieningen.

De afgelopen 10 jaren vormden een periode van grote politieke en bestuurlijke rust, een vastberaden strijd tegen sociale achterstanden, miljoenen-investeringen in buurten, doorbraken in het centrum en het ontstaan van een unieke creatieve en culturele scene. Sociaalste stad, Streetart-hoofdstad, Evenementenstad van het Jaar en centrum-stad van de Beste Toeristische Regio ter Wereld. Wie dat voorspeld had 10 jaar geleden, moest wel aan de verdovende middelen hebben gezeten.

DALENDE TRENDS
Voorzitter, ter illustratie:
 18,9% van de leerlingen tussen 4 en 12 jaar oud in Heerlen heeft een achterstand, ten op zichte van 11,6% landelijk. Maar in 2005 was dat percentage in Heerlen nog maar liefst 33%.

Foto: SP

Tussen 2007 en 2016 steeg het aantal mensen in de bijstand landelijk met 37%. In Heerlen steeg het aantal mensen in de bijstand helaas ook. Maar niet met 37%, maar slechts met 15%.

Onze lokale lasten dalen. Waar we in 2005 tot de allerduurste gemeenten van NL behoorden, zijn  onze lokale lasten nu lager dan in bijvoorbeeld Sittard-Geleen, Brunssum en Landgraaf.

We halen in. Actie-voor-actie. Er is echter geen enkele reden voor zelfgenoegzaamheid. In tegendeel.  25% van de Heerlenaren zit in de armoede en kan nauwelijks rondkomen. Bijna 20% is laaggeletterd en zo’n 60% heeft meer schulden dan bezittingen. We zijn een stad van harde werkers en overlevers.

Zorg
“Geen marktwerking, maar samenwerking” luidt het Heerlense zorgprincipe. Zo wordt de Maatschappelijke Ondersteuning in Heerlen vanaf 2017 verleend door een samenwerkingsverband van zorginstellingen. Weg met de bizarre concurrentie en het wantrouwen in de zorgverleners. Duizenden mensen werken in Heerlen vol overgave in de zorg, zij verdienen vertrouwen in plaats van georganiseerd wantrouwen.

De oude manier van marktwerking, registratie en georganiseerd wantrouwen kost overigens veel geld. Geld dat nu ingezet kan worden om de inhoud van de ondersteuning overeind te houden. En ook nog eens de eigen bijdragen af te schaffen. Heerlen loopt daarmee landelijk voorop.

Bij deze begroting valt ook weer op dat het overeind houden van goede voorzieningen voorop staat, ook als dat betekent dat we zelf miljoenen per jaar aan eigen middelen moeten bij leggen. Vergelijk dat eens met gemeenten die de huishoudelijke ondersteuning afschaften.

Voorzitter, de strijd tegen de geldverslindende commercialisering van de zorg is nog lang niet over. De afgelopen weken ben ik gedoken in de wereld van de jeugdzorgbedrijven. Van stichtingen tot commerciële jongens. Exemplarisch voor het snelle geld in de jeugdzorg:

Kracht in Zorg- te Amstenrade. Naar eigen zeggen 'Sterk in kansen'.
Contractant voor jeugdzorg in Heerlen https://www.heerlen.nl/Gecontrateerde_aanbieders_Jeugdhulp_en_WMO_2015.pdf 

Kracht in Zorg maakte in 2015, gaat u zitten, ruim 1,17 miljoen NETTO winst!
https://www.desan.nl/net/DoSearch/Search.aspx

Het zogeheten 'aandeel in de overwinst' ging naar de BV's van beide directeuren. Voorzitter, we hebben het hier niet over een koekjesfabriek of dure auto's, maar over jeugdzorg.

Terwijl Heerlen een tekort van bijna 6 miljoen op Jeugdzorg met eigen middelen moet vullen, worden commerciële jongens in een vloek en zucht miljonair. Het is dat ik het zelf heb uitgezocht, anders zou ik het niet geloven.

Hoeveel andere van dit soort commerciële jongens zijn contracten in de Jeugdzorg? Wanneer en hoe zetten we de commerciëlo's buitenspel?
MOTIE: Geld voor jeugdzorg gaat naar jeugdzorg

Werk en reïntegratie
De afgelopen 10 jaar hebben we opmerkelijke resultaten geboekt als het om werk gaat. Recent kwam daar nog het goede nieuws bij dat er bijna 100 mensen aan werk gaan bij Nedcar.  Een compliment. Maar ook een bevestiging: hoe geweldig de Smart Services ook zijn, de grootste uitdaging voor onze regio is nog altijd meer nobele arbeid. Parkstad kan wel wat Maakindustrie gebruiken.

De SP is voorstander van uitbreiding van Werk-voor-Heerlen. Het gemeentelijke werkbedrijf waar mensen echt loon krijgen voor hun werk. Zonder uitbreiding is de kans groot dat mensen die wel nuttig werk willen en kunnen verrichten onnodig aan de zijlijn blijven staan. Welke plannen zijn er en wat is er nodig om Werk-voor-Heerlen uit te breiden?

En: wat is de status is van het beschut werk in Heerlen? Hebben we dat goed georganiseerd? Maken we gebruik van het geld dat er vanuit Den Haag voor bestemd is?

Mensen zonder perspectief op werk stimuleren we tot vrijwilligerswerk.  Wat de SP betreft, lossen we de 1-euro-regeling zo snel mogelijk op. MOTIE: 1 euro-regeling voor iedere vrijwilliger-in-de-bijstand-zonder-perspectief-werkop bijstandsniveau

Veiligheid en toezicht
Het baart de SP zorgen dat het aantal toezichthouders fors is teruggelopen. 40 toezichthouders en 18 boa's in 2011. En 33 toezichthouders en 13 boa's op dit moment. En dan zijn die mensen niet eens allemaal daadwerkelijk óp straat te vinden. Wat gebeurt hier, meneer de Burgemeester?  Waarom is er minder blauw/toezicht op straat (in het centrum)?

Openbaar Vervoer
In onze stad is de bus van groot belang. Daarom vrezen we de bereikbaarheid van de bus in verschillende buurten. Neem bijvoorbeeld de Heerlerbaan. Daar lijkt de bus vooralsnog alleen over de 'grote weg' (de Heerlerbaan) te rijden, waardoor de bus voor velen (waaronder hele volksstammen ouderen) letterlijk en figuurlijk een ver-van-mijn-bed-show wordt. Wat gaat het College doen aan de slechte bereikbaarheid van de bus in  delen van de stad?

Niet alleen de bereikbaarheid, maar ook de betaalbaarheid is van groot belang. Wij willen een nieuw experiment met gratis of goedkoop ov op 1 of 2 dagen in de week. Voor 1 euro met de bus in het weekend. We helpen veel Heerlenaren op pad en we brengen meer mensen naar ons opgeknapte centrum met z'n vele evenementen.  MOTIE: Experiment Goedkoop OV.

Tot slot:
Voorzitter, we hebben in 10 jaar tijd een indrukwekkende inhaalrace neergezet. Maar we rijden nog lang niet vooraan. De komende 10 jaar willen en moeten we die prestatie minstens evenaren. 

Dus, gas d'r op! Inhalen!

En 1 ding staat vast: inhalen doe je links.  

U bent hier