Ridder Hoenstraat: een racebaan?

1 mei 2017

Ridder Hoenstraat: een racebaan?

Foto: Dominique Ducornez

Naar aanleiding van het bericht dat bewoners van de Kasteellaan samen met de SP een actie op touw hadden gezet om de Kasteellaan in een veiligere straat te veranderen, verscheen er een bericht in het Limburgs Dagblad. Hierin werd beschreven dat ook de Ridder Hoenstraat in Hoensbroek door bewoners als een gevaarlijke racebaan werd ervaren. Alle reden voor de SP om ook daar poolshoogte te nemen. Dat is immers de kern van onze werkwijze: deur aan deur informatie verzamelen om op basis daarvan met de buurtbewoners te bepalen  welke actie de buurt nodig vindt.

Foto: Dominique Ducornez
We hoorden op verschillende adressen dat er forse overlast van te hard rijdende auto's en scooters werd ervaren. Mensen gaven vooral in het beginstuk van de Ridder Hoenstraat aan dat ze hun kinderen niet meer op straat durfden te laten spelen. Daarnaast veroorzaakten de hardrijders veel geluidsoverlast en zorgden zeker de scooters op sommige stukken voor gevaarlijke situaties door over de stoep te rijden op die plekken waar drempels in het wegdek waren aangebracht.

Verderop in de straat hoorden we geregeld een ander geluid: daar werd minder hard gereden en ervoeren de bewoners minder overlast. Dit werd toegeschreven aan het feit de straat er een stuk smaller was. Aan weerszijden stonden daar auto's geparkeerd. Daardoor moesten voertuigen wel langzamer rijden. De drempels waren er minder hoog, wat betekende dat scooters er niet meer over de stoep reden.

Waar we ook aanbelden, bewoners waren doorgaans positief over deze actie. Veel van hen waren graag bereid om dit onderwerp, samen met de SP, aan te pakken en actie te voeren voor een straat waar het veiliger wordt omdat auto's en scooters er minder hard rijden.