Kansrijk van Start: ieder kind vanaf de geboorte, gelijke kansen

27 februari 2018

Kansrijk van Start: ieder kind vanaf de geboorte, gelijke kansen

Foto: SP / gemeente Heerlen

Een breed palet aan maatregelen, gericht op de gezondheid van zwangere vrouwen en het allerjongste kind. Dat lanceren Gemeente Heerlen en Provincie Limburg vandaag samen met een groot aantal partners met het project "Kansrijk van Start". SP wethouder Jordy Clemens van Heerlen nam het initiatief tot de aanpak: ‘Het feit dat de plek waar je wieg staat, in een rijke of arme buurt, zó bepalend is voor je kansen op een gezond en gelukkig leven is onverteerbaar. Dat is voor mij het grootst denkbare onrecht. Daarom is het zo belangrijk dat zoveel partijen uit zorg, overheid en wetenschap samenwerken in het belang van de allerjongste kinderen. Je zou kunnen spreken van een soort deltaplan voor gezonde zwangerschappen.’ De aanpak bestaat uit concrete maatregelen, betere afstemming tussen betrokken partijen en wetenschappelijke monitoring van moeders en kinderen.

In Heerlen en Parkstad komen in vergelijking met Nederland meer babysterfte en een slechte gezondheid van het (ongeboren) kind voor. Dit hangt vaak samen met (niet-medische) factoren zoals opleiding, inkomen en leefstijl van de ouders. Onderzoek heeft aangetoond dat zo vroeg mogelijk ingrijpen bijdraagt aan het vergroten van de gezondheid en de kansen in het leven voor kinderen. Precies daarover gaat Kansrijk van Start.

De Provincie Limburg steunt het project van harte. Voor gedeputeerde Marleen van Rijnsbergen (SP) staat de aanpak symbool voor de provinciale Sociale Agenda Limburg 2025: ‘We streven naar een zo gezond en gelukkig mogelijk leven voor alle Limburgers. De lessen uit dit project helpen kinderen bij een zo gezond, gelukkig en veilig mogelijke start van hun leven. Daar hebben ze later, ook als zijzelf ouders zijn, nog profijt van.’