Tijd voor Rechtvaardigheid

16 september 2018

Tijd voor Rechtvaardigheid

Foto: chris hesse

Met meer dan 1000 andere mensen was SP Heerlen aanwezig bij de manifestatie ‘Tijd Voor Rechtvaardigheid’. Voor het historische Hotel New York in Rotterdam aan de Wilhelminakade, werd de aftrap gegeven voor de beweging van rechtvaardigheid, als antwoord op de toenemende ongelijkheid in het land. Het wordt Tijd voor Rechtvaardigheid.

In 2008 ging de Amerikaanse bank Lehman Brothers failliet; dat was het begin van een enorme financiële crisis. De bankiers hadden gegokt, de samenleving moest ervoor boeten. Ons land is er sindsdien niet rechtvaardiger op geworden.

Het kabinet Rutte III geeft twee miljard cadeau aan multinationals als Shell en Unilever en het aantal miljonairs in Nederland blijft maar stijgen. En ondertussen knokken leraren, politieagenten en verpleegkundigen voor waardering en een fatsoenlijk salaris.

Daarom heeft de SP het initiatief genomen voor de ‘Beweging voor Rechtvaardigheid’. Vele sprekers riepen op tot strijd en solidariteit. Onder andere Noortje van Lith, één van de gezichten van het protest tegen het toepassen van loondispensatie bij mensen met een arbeidsbeperking, cabaretier Javier Guzman, sociaal geograaf Ewald Engelen, columnist en radio- en tv- maker Prem Radakishun, en Amsterdams SP-duoraadslid en gezicht van het Nationaal Zorgfonds Cobie Groenendijk, riepen op tot strijd en solidariteit. Investeren in onze publieke voorzieningen, in de zorg, het onderwijs en de politie. Lilian Marijnissen riep op tot rechtvaardigheid en een nieuwe moraal. ‘Ik zit niet in Den Haag voor mezelf, maar voor de mensen die onze steun nodig hebben. Het Torentje moet niet langer het bijzettafeltje zijn van de Zuidas en zo het belang dienen van het grote geld. Het is tijd voor Rechtvaardigheid! Vindt u dat ook? Doe dan mee en sluit u aan op: http://tijdvoorrechtvaardigheid.nl