Mijnwaterproject kan doorgroeien

8 oktober 2018

Mijnwaterproject kan doorgroeien

Foto: Mijnwater b.v. / Mijnwater b.v.

In 2003 startten in Heerlen onderzoeken waarmee de gemeente wilde achterhalen of het water  in de ondergrondse mijngangen gebruikt kon worden om huizen te verwarmen of om ze juist te koelen. Voormalig SP-wethouder Riet de Wit was toen verantwoordelijk voor dit project. Na haar pensionering nam SP-wethouder Jordy Clemens dit stokje van haar over.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat het water uit de diepere mijnschachten geschikt gemaakt kon worden om woningen en gebouwen mee te verwarmen. Het water uit de hoger gelegen schachten kon gebruikt worden om woningen en gebouwen in de zomer te koelen. Al snel werden de eerste gebouwen, waaronder het nieuwe CBS, het APG, het nieuwe centrum van Heerlerheide en het Maankwartier op het mijnwater systeem aangesloten. Op deze manier leverden de oude mijngangen schone en duurzame energie aan inwoners van Heerlen.

Het onderzoek hoe het mijnwater zo goed en zo verantwoord mogelijk te gebruiken ging al die tijd verder en inmiddels heeft de techniek van het mijnwaterproject zich zodanig ontwikkeld dat het mijnwater op grotere schaal ingezet kan worden.

Groei betekent echter ook investeren om meer aansluitingen mogelijk te maken. De gemeente Heerlen had hiervoor geen middelen voorhanden. Daarom werd gezocht naar een organisatie die deze wel had en kon de Mijwater b.v. kort geleden over genomen worden door het Limburgs Energiefonds van de Provincie Limburg. Hierdoor kan mijnwater op een veel grotere schaal ingezet worden als duurzame energie.

"De stad heeft haar nek uitgestoken door te investeren in deze technologsiche ontwikkeling. Nu is het zaak om te investeren en te innoveren, om de opgedane kennis voor een groot publiek toegankelijk te maken." zo zegt Charles Claessens (CDA), wethouder duurzaamheid in Heerlen, hierover.