SP stelt verkiezingsprogramma en kandidatenlijst Provinciale Staten 2019 vast

23 november 2018

SP stelt verkiezingsprogramma en kandidatenlijst Provinciale Staten 2019 vast

Foto: SP

Op zaterdag 17 november, heeft de Limburgse SP tijdens een regionale conferentie voor alle SP-afdelingen in Limburg haar kandidatenlijst voor de Provinciale Staten verkiezingen in 2019 vastgesteld. De lijst zoals voorgedragen door de kandidatencommissie is door de SP-leden volledig overgenomen. Als lijsttrekker is de 31-jarige Marc van Caldenberg uit Landgraaf gekozen. Hij is sinds juni 2018 lid van Provinciale Staten en vanaf 2010 gemeenteraadslid in Landgraaf. Op plek twee staat de huidige fractievoorzitter in Limburg Yolanda Claessens uit Heerlen. De derde plaats wordt ingenomen door de in Kerkrade woonachtige Rene van der Valk. Eerder was hij wethouder sociale zaken en werkgelegenheid in Landgraaf. Op plek vier staat de voorzitter van de SP in Roermond, Jorge Wolters Gregorio en plek vijf wordt ingenomen door de Kerkraadse fractievoorzitter Marianne Laumann.

Naast de kandidatenlijst heeft de partij ook haar verkiezingsprogramma voor de Provinciale Statenverkiezingen van 2019 unaniem vastgesteld. De SP gaat hiermee voor een rechtvaardig alternatief voor Limburg. SP-lijsttrekker Marc van Caldenberg (31, Landgraaf) licht deze keuze toe: "Er wordt in het Provinciehuis veel gesproken over de mensen in Limburg, maar slecht naar ze geluisterd. Het provinciebestuur kiest bij belangrijke beslissingen vaak voor economische belangen en houdt onvoldoende rekening met de gevolgen daarvan voor inwoners in de omgeving van deze economische activiteiten. Het is tijd voor rechtvaardigheid. Álle Limburgers verdienen een partij die met inwoners in gesprek gaat, naar ze luistert en ze wel serieus neemt."

"De SP maakt met dit programma wezenlijk andere keuzes. Zo wil de SP dat de provincie duidelijke stappen stimuleert richting biologisch en duurzaam boeren. Mestfraude in delen van de provincie moet echt worden aangepakt net als stank-, geur- en fijnstofoverlast. Uiteindelijk zal de veestapel moeten inkrimpen. Verdere speerpunten van de SP zijn het planten van tienduizend extra bomen in Limburg en een moratorium op de groei van vluchten op Maastricht Aachen Airport.

De SP wil ook investeren in een Limburgs duurzaam energiebedrijf dat duurzame energie produceert, verkoopt en ondersteuning geeft aan initiatieven van Limburgers op coöperatieve basis. Zo krijgen alle Limburgers zeggenschap en kunnen ze meeprofiteren van duurzame investeringen."

Wij willen investeren in meer banen voor Limburgers door betere begeleiding van Limburgse werklozen naar werk, voordat vacatures bijna vanzelfsprekend worden ingevuld met arbeidsmigranten. Er staan nog te veel Limburgers aan de kant. We investeren in de Sociale Agenda van Limburg om de ongelijkheid in onze provincie te verkleinen. Dit doen we onder andere door extra aandacht te geven aan de gezondheid van de jongste kinderen door succesvolle projecten als "Kansrijk van Start" uit Heerlen in de hele provincie te stimuleren. Ook willen wij dat ieder kind kan deelnemen aan schoolzwemmen en willen we de toegang tot de provinciale musea gratis maken voor scholieren en leraren.