Energielabel Z = onderhoud achterstand!

30 mei 2019

Energielabel Z = onderhoud achterstand!

Foto: Hilde Leeman

Bewoners van de zogenaamde duplexwoningen gelegen aan de Eikstraat ondervinden al lange tijd hinder van achterstallig onderhoud door verhuurder Woonpunt. Samen met buurtbewoners Ben Kiekens en Jaqueline Wilbers ging SP Heerlen deur-aan-deur met een enquêteformulier. Al heel snel bleek dat iedereen last had van onder andere schimmel in huis, tocht, vocht, scheuren in de muren en
ongedierte. De buitenzijde vertoont afbrokkelende muren en
loshangende platen. Schrikbarend!

Tijdens een bewonersavond werden er actieplannen gesmeed. Achter de ramen werden posters opgehangen, goed zichtbaar vanaf de straat.

Foto: Hilde Leeman
Met de slogan "Energielabel Z = onderhoud achterstand" kwam de buurt dinsdag 28 mei in actie. Woonpunt bestuurder de heer Kerkhoffs werd ontvangen door een groot aantal bewoners, gewapend met borden en spandoeken. Hij werd door buurtbewoner Ben Kiekens en door Sita Bottenberg toegesproken en ze boden hem een zwartboek aan. Daarin stonden niet alleen de klachten maar ook de harde eis om uiterlijk 21 juni met een plan van aanpak te komen.

Foto: Hilde Leeman
Om Woonpunt er blijvend aan te herinneren dat de bewoners het écht zat zijn, werd de gouden “Onderhoud Achterstand Trofee” uitgereikt. Woonpunt maakte ter plekke een afspraak om op dinsdag 4 juni met een afvaardiging over het plan van aanpak te praten.

Uiteraard zal SP Heerlen (vertegenwoordigd door Sita
Bottenberg, Anita Hendriks en Hilde Leeman) de bewoners ook hierin
ondersteuning bieden. Wordt dus vervolgd!