Geen huisuitzettingen en afsluitingen van energie en water in Heerlen

22 maart 2020

Geen huisuitzettingen en afsluitingen van energie en water in Heerlen

In Heerlen zullen in ieder geval tot 6 april geen huisuitzettingen plaatsvinden bij woningen in de sociale woningbouw. Ook zullen er geen afsluitingen van gas, elektriciteit en water uitgevoerd worden.

Dat is het antwoord de Heerlense SP-wethouder Peter van Zutphen op vragen daarover van de SP-fractie. Blijkens deze beantwoording heeft de gemeente de woningcorporaties daar al op 13 maart over benaderd. In deze tijden van onzekerheid is het immers onbestaanbaar mensen op straat te zetten of verstoken te laten zijn van de voor de hygiëne zo belangrijke aansluitingen. De sociale verhuurders en de leveranciers van gas, stroom en water hebben daar snel positief op gereageerd.

De gemeente kan overigens niet overzien of deze gedachte ook bij alle particuliere verhuurders gehanteerd wordt. De gemeente speelt bij eventuele huisuitzettingen in die sector niet altijd een rol.

SP-fractievoorzitter Ron Meyer is blij met de antwoorden op zijn vragen. "Goed dat Heerlen opnieuw zijn sociale gezicht laat zien. En afhankelijk van de ontwikkelingen rond de Corona-crisis zal deze werkwijze zeker ook na 6 april voortgezet moeten worden. In het belang van de mensen én van de volksgezondheid!", aldus Ron Meyer.