Schinkel-Zuid akkoord: van grauw naar groen, van leegstand naar levendigheid

14 juli 2020

Schinkel-Zuid akkoord: van grauw naar groen, van leegstand naar levendigheid

Foto: gemeente Heerlen

SP: "Schinkel-Zuid ontwikkeling moet eerste voorbeeld Heerlense School-methode worden."

Foto: Gemeente Heerlen & Heerlen Totaal / Gemeente Heerlen & Heerlen Totaal
Weet u nog? Winkelcentrum De Plu met bovenliggende kantoren. Decennialang leeg, grauw, verloederd. 2 jaar lang werd SP-wethouder Peter van Zutphen verketterd door een deel van de gemeenteraad en de krant. Hij zou een loden deur zijn. Veel te hard voor die arme vastgoedeigenaren. Nu ligt er een akkoord. Voor woningen en heel veel groen. Ook de omliggende openbare ruimte wordt een park: met het Van Grunsvenplein, het Schinkelplatsoen en het Promenade Park. Een belangrijke nieuwe doorbraak in het centrum. Complimenten aan verantwoordelijk wethouder Peter van Zutphen en alle andere betrokkenen. Alle reden voor optimisme!

Heerlense School

En... het is de eerste grote kans op toepassing van de Heerlense School! De gemeenteraad nam 1 jaar geleden het initiatiefvoorstel Heerlense School van Chris Hesse en Ron Meyer aan. Geïnspireerd en ondersteund door Heerlenaren Mat Snijders, Rik Mertens en Maurice Hermens, en de Landgraafse Heerlen-fan Youri Beckers. De SP-fractie stelde deze (link: https://ris2.ibabs.eu/Reports/ViewListEntry/Heerlen/011bee1f-d558-453c-b1eb-8e5c13681d83) vragen aan het stadsbestuur.

Samengevat betekent de Heerlense School: elke nieuwbouw en/of verbouwing laat zich inspireren door de mensen, architectuur en gebouwen van historische waarde voor de stad. De SP wil weten hoe de Heerlense School in het eerste grote bouwproject sinds het vaststellen van de criteria Heerlense School zal worden toegepast.

Bijgaande alvast wat inspiratie. kijkt u mee, ontwikkelaar en architect?

De stadswoningen in de oude Geerstraat die destijds net iets anders kronkelde.

Of wat te denken van de nabij gelegen Witte Boerderij (hoofdkantoor van de Staatsmijnen, stond waar nu het Coriocenter staat)?

Of de oogverblindende karakteristieke panden in het iets verderop gelegen oude marktplein/De Bongerd.

Aan de slag!
Bij L1 reageerde ontwikkelaar Mirjam Jongen voorzichtig op de vraag van een journalist hoe snel het project gereed is: "binnen tien jaar". Zorgvuldigheid boven alles, maar tien jaar is wel erg lang. Wat de SP betreft, gaat de schop snel de grond in.

Tot slot: als het nou ook nog lukt om die totaal overbodige en ongekend pretentieuze Engelstalige begrippen als Central Park definitief te schrappen, dan is dit op vele vlakken een enorme doorbraak!

In september 2020 debatteert de raadscommissie Ruimtelijke Ordening over het Schinkel-Zuid-akkoord.

Fotobronnen:
Gemeente Heerlen en Heerlen Totaal