Amazon naar Avantis, SP wil tegenmacht organiseren

23 april 2021

Amazon naar Avantis, SP wil tegenmacht organiseren

Medio maart 2021 verscheen in de media het bericht "Amazon vestigt zich in Heerlen, 500 nieuwe banen". Voor de SP extra reden om die 500 mensen in een sterke vakbond te organiseren en te steunen. Amazon heeft een indrukwekkende staat van dienst op het vlak van slechte arbeidsomstandigheden.

Amazon is het bedrijf van Jeff Bezos, de rijkste man ter wereld. Bij Amazon draait alles om nog hogere winsten. In de VS hanteert Amazon harde intimidatie en anti-vakbondsstrategieën. In Duitsland weigert Amazon de Duitse cao toe te passen. Ook werd recent bekend dat Amazon mensen verbiedt om mondkapjes te dragen die in de rest van Duitsland verplicht zijn https://www.tagesschau.de/investigativ/ndr-wdr/masken-arbeitsplatz-101.html

Hoewel Amazon zich vestigt aan de Duitse kant van internationaal bedrijventerrein Avantis wil de SP dat Nederland en dus ook Heerlen alles uit de kast haalt om de werkers bij Amazon te steunen. SP'er Hilde Leeman was de eerste die van de gemeente Heerlen wilde weten wat het stadsbestuur kan doen om het bedrijf van Jeff Bezos tegengas te bieden en te garanderen dat er goede arbeidsomstandigheden zijn.

Onder welke omstandigheden en arbeidsvoorwaarden gaan mensen aan de slag? En als ze uit Heerlen komen, of uit de bijstand of sociale  werkvoorziening, welke voorwaarden kan Heerlen dan stellen? Wat kan Heerlen doen als één van de vier grondeigenaren van de resterende grond van Avantis?

Wat kan 'Den Haag', waar jarenlange kabinetten van Rutte 1 (VVD, CDA met gedoogsteun Pvv), Rutte 2 (VVD en Pvda) en Rutte 3 (VVD, CDA, D66 en Christen Unie) multinationals geen strobreed in de weg legden om nauwelijks belasting te betalen en lage lonen te betalen.

SP'er Leeman heeft Amazon geagendeerd voor de Commissievergadering Economische Structuur van 12 mei. De SP roept vakbondsbestuurders, werknemers en mensen die ervaring hebben met de praktijken van Amazon om in te spreken en samen een vuist te vormen.

Informatie? H.leeman@Heerlen.nl