SP tegen verhuizing hoofdkantoor DSM

25 juli 2021

SP tegen verhuizing hoofdkantoor DSM

Foto: Jeroen Hendriks

Op woensdag 21 juli heeft de SP – samen met de PvdA - een demonstratie georganiseerd tegen het aangekondigde vertrek van het hoofdkantoor van DSM uit Heerlen. Dit schandalige besluit van de hoofddirectie van de voormalige Staatsmijnen, nu Dutch State Mines, heeft enorm veel verontwaardiging losgemaakt, niet alleen in Heerlen maar in de hele Oostelijke Mijnstreek. Zo’n 100 demonstranten lieten, onder grote belangstelling van de aanwezige pers, hun ongenoegen blijken bij het hoofdkantoor aan Het Overloon.

Foto: Jeroen Hendriks
Het feit dat men is gezwicht voor de toegezegde miljoenen van de gemeente Maastricht en de provincie Limburg (ieder goed voor € 1.75 miljoen, samen dus € 3.5 miljoen aan gemeenschapsgeld!) laat zien dat het historisch besef bij de huidige directie o.l.v. Edith Schippers totaal ontbreekt. De argumentatie voor de verhuizing raakt kant noch wal. DSM heeft haar hoofdkantoor sinds 120 jaar in Heerlen, centrum van de mijnindustrie in Nederland.

Directeur Vastgoed Nederland DSM, Joris de Beer, hield een in zijn ogen ongetwijfeld goed verhaal, maar vergat antwoord te geven op een aantal indringende vragen zoals bijvoorbeeld: “Waarom heeft DSM geen gelegenheid gegeven aan de gemeente Heerlen om partij te zijn in het meedenken en aanbieden van alternatieve huisvesting in de stad?” En: “Zou DSM ook naar Maastricht verhuisd zijn zónder de verlokkingen van de miljoenen euro’s?”

Foto: Jeroen Hendriks
DSM is schatplichtig aan de Mijnstreek en heeft een ereschuld te voldoen. Als een dief in de nacht vertrekken naar Maastricht en dat aankondigen door middel van een persbericht op het moment dat een groot deel van Zuid Limburg te kampen heeft met een enorme wateroverlast is onfatsoenlijk en schandalig.

In de raadsvergadering die volgde op de demonstratie heeft fractievoorzitter Ron Meyer, samen met het CDA en de OPH een motie ingediend die unaniem is aangenomen.

Inmiddels heeft SP Tweede Kamerlid Renske Leijten vragen gesteld over de gang van zaken. Ze merkt daarin onder andere op: “Het is extra zuur dat de inwoners voor een verhuizing naar een plek 25 kilometer verderop ook nog mogen meebetalen in de vorm van gemeenschapsgeld”.

Foto: Jeroen Hendriks
De strijd om/van DSM en de ereschuld aan de Mijnstreek is nog lang niet gestreden, maar slechts net begonnen.

En de SP gaat hierin graag voorop.

DOE MEE, MIJNSTREEK!

We roepen iedereen op om - ongeacht politieke voorkeur - mee te doen. Want: vele handen maken licht werk!

Meedoen of meedenken? Mail ons: Heerlen@SP.nl