SP wil- en krijgt - schoner en fleuriger centrum: de jaren negentig-mentaliteit moet uit de stad verdwijnen

20 juli 2021

Heerlen ondergaat een ware metamorfose. Er vinden tien prachtige verbouwingen en verbeteringen plaats. Maar het beheer en onderhoud moet vele malen beter. Op verzoek van SP-fractievoorzitter Ron Meyer kwam de gemeenteraad afgelopen maandag (12 juli) terug van de politieke zomervakantie. Meyer presenteerde in de raadscommissie Ruimtelijke Ontwikkeling (zie:
https://online.ibabs.eu/ibabsapi/publicdownload.aspx?site=Heerlen&id=39408dac-c172-45c8-b281-d5882a7d0cd5 ) zijn kritiek op het beheer en onderhoud in het centrum. Waar een meerderheid van de raad die vergadering in eerste instantie afwees, bleek er tijdens het debat alle reden om Meyer's kritiek en voorstellen te volgen. Een overwinning voor de stad!

"Moet het echt zo kil? Zo genadeloos? Wanneer gooit de gemeentelijke organisatie die jaren negentig-mentaliteit nou eindelijk eens af? Al die afschuwelijke hekken, borden, paaltjes, al die gevoelloze functionaliteit. Het stoot mensen af en bewijst vooral hoe weinig creativiteit er wordt toegepast. Dat moet anders en wel snel."

De komende maanden zal de bezem door het centrum gaan en zullen er bloemen aan toe worden gevoegd. Ook belooft het College om alle
indrukwekkende ontwikkelingen tastbaar en zichtbaar met de
Heerlenaren en bezoekers te delen. Denk aan de bijna afgeronde
uitbreiding van poppodium Nieuwe Nor, de opening van het Nederlands Mijnmuseum, de bijna oplevering van het nieuwe stadskantoor 'van' Francine Houben, de prachtige opknapbeurt van gevels door AterlierStadsrevisie, de vergroening van de Promenade (Promenadepark) en het Van Grunsvenplein, de opknapbeurt van het raadhuisplein, de verbouwing van het Romeins Badhuis, de komst van een nieuw Sportfondsenbad, de ontwikkeling van het hele gebied Schinkel, de uitbreiding van de Royal en de vulling en officiële opening van het Maankwartier. Voor een stad als Heerlen een ongekende
kwaliteitsimpuls en een ongelofelijke prestatie voor een stad met een
smalle portemonnee om met zoveel geld van 'buiten' de stad op te
knappen. Maar... vertel de mensen dan ook wat er gebeurt!

Gedurende die verbouwing is de stad echter open. Sterker nog: in september 2021 start het IBA Expojaar waarin Heerlen-centrum in de etalage wordt gezet. Er moet een knop om. Van het beheer en onderhoud  (de jaren negentig relikwieën en oplossingen zijn geen optie meer) tot de manier waarop we het verhaal van de verandering van de stad vertellen. Van zichtbaar en tastbaar in het straatbeeld tot wat we communiceren.

Waar streven we naar?

De stad moet schoner, fijner en trotser. Het vastgestelde beleid is klip en klaar. Nu de praktijk nog:
Coalitieakkoord 2018-2022 “We kiezen voor waarde boven winst”
“We kiezen in ieder geval voor meer groen en water”
“Communiceer over ontwikkelingen. Bij elke ontwikkeling in onze stad, vertellen we wat er gebeurt”
“Er wordt substantieel financiële ruimte vrijgemaakt om in het centrum
zichtbaar en tastbaar het verhaal van de stad te vertellen.”

Hoe dan?
Alle reden om nog vóór de start van het IBA Expojaar de publieke ruimte aan te pakken:
a) de publieke ruimte schoon en fleurig maken
b) het verhaal van (de verbouwing van) onze stad te ‘vertellen’
c) Emotionele intelligentie: verwijder jaren 90-relikwieën uit de stad

Een voltallig College en een eensgezinde raad steunden de voorstellen van de SP. Ook de krant pikte de strijd van SP'er Meyer op:
1) "Waar blijft het Sjoeën Heële, vraagt Ron Meyer"
 2) "Wordt Sjoeën Heële dan eindelijk opgepakt?" https://www.limburger.nl/cnt/dmf20210713_93291482

De SP kondigde alvast aan ook een debat over het beheer en onderhoud in de buurten te willen voeren.