SP versus de rest van de raad over cruciale beroepen en energiearmoede

29 september 2021

SP versus de rest van de raad over cruciale beroepen en energiearmoede

Toen SP'er Anita Hendriks-Berg in de raad van Heerlen voorstelde om een ode te brengen aan de cruciale beroepen, de onmisbaren, vielen bijna alle andere partijen over haar heen. De SP pleit al heel erg lang voor meer waardering voor de mensen die het land overeind houden als het nodig is. Zorgverleners, vuilnisophalers, postbezorgers, kinderopvangmedewerkers, schoonmakers en de overige 3 miljoen cruciale beroepen. Zij bleken gedurende corona officieel onmisbaar maar ook in de praktijk ondergewaardeerd. Daar kwam nu het voorstel voor een tastbare ode bij.

"Dat de rest van de raad, van Ouderenpartij en VVD tot Hart-Leers zo negatief reageren, zegt alles over hun prioriteiten. Ze klappen voor de mensen die aan de frontlinie staan, maar ze weigeren de daad bij het woord te voegen. De oude mannen van de Stadspartij maakten het helemaal bont: ze liepen weg."

"U polariseert...!"
"Neen, wij tonen de schokkende cijfers"
De SP kreeg van de rechtse partijen het verwijt te polariseren. Dat gebeurde vlak ervoor ook al toen SP-raadslid Chris Hesse de schokkende cijfers van energiearmoede onder andere Molenberg en Zeswegen noemde.

"Als het tonen van de realiteit als polariseren, wordt gezien, dan zullen wij nog heel veel polariseren. Deze partijen kijken kennelijk liever weg van de zorgen van heel veel gewone mensen." concludeert SP-raadslid Hendriks-Berg.