College Heerlen volgt SP-voorstel: MINSTENS € 14 PER UUR bij alle gemeentelijke opdrachten en aanbestedingen

9 december 2021

Foto: SP

Heerlen is de eerste gemeente van Nederland die in alle gemeentelijke opdrachten fors hoger loon afdwingt: er dient minstens 14 Euro per uur betaald te worden aan huishoudelijke hulpen, zorgchaffeurs, schoonmakers en mensen in andere onmisbare beroepen als deze ingezet worden op basis van een gemeentelijke aanbesteding of voor Heerlen een opdracht uitvoeren.

De SP pleit op landelijk en gemeentelijk niveau al jaren voor een minimumloon van minstens €14 per uur. Dat is nodig om niet in de armoede terecht te komen. SP-raadslid Anita Hendriks-Berg kreeg een groot deel van de raad achter een motie om het uurloon te verhogen. Na een extra zetje door SP-raadslid Chris Hesse heeft het Heerlense College nu besloten om in alle gemeentelijke opdrachten een minimumloon van € 14 als voorwaarde op te nemen. Dat geldt dus bij de eerstvolgende aanbesteding van onder andere huishoudelijke hulpen, vuilophalers, zorg- en leerlingenchauffeurs, brandweermensen, maar ook voor schoonmakers, beveiligers en cateraars in de gemeentelijke gebouwen. Ook het werkbedrijf valt wat de SP betreft onder deze definitie.

"Heerlen is niet bepaald de rijkste stad van Nederland, maar we nemen natuurlijk wél verantwoordelijkheid in de strijd tegen armoede." zegt SP-wethouder Peter van Zutphen. "Het zou raar zijn als we externen die in opdracht van de gemeente werken minder betalen dan onze eigen ambtenaren.”

SP-raadslid Chris Hesse: "Wij zijn trots en blij voor al die huishoudelijke hulpen, chauffeurs van zorg- en leerlingenvervoer en al die anderen die via financiering van de gemeente werken. Heerlen gaat voorop in Nederland. Andere gemeenten kunnen niet achterblijven."

Om ook alle termijnen en precies die beroepen en functies vast te stellen die hiervan gaan profiteren, zal SP-raadslid Chris Hesse in de raadsvergadering van 15 december 2021 aanvullend nog raadsvragen stellen.