Het MKD in Heerlen wordt voortgezet!

25 januari 2023

Het MKD in Heerlen wordt voortgezet!

Foto: SP

Op woensdag 18 januari streed SP Raadslid Arlette Vrusch samen met de medewerkers voor het behoud van het Medisch Kleuter Dagverblijf op de Heerlerbaan. En met resultaat: het MKD in Heerlen blijft dankzij coöperatie JenS behouden! Van de wethouder én de bestuurder van JenS is toegezegd dat zij de zorg voortzetten. Ongelofelijk dat de interim-bestuurder van Xonar overwoog om deze vorm van zorg op te heffen.

Medewerkers en ouders kwamen in de commissie inspreken. Met passie voor de zorg én grote zorgen over de kinderen. Zorgen die de SP deelde. Wij staan dan ook schouder aan schouder met de medewerkers om goede, kwalitatieve zorg in Heerlen te blijven bieden. Zeker voor de kwetsbare kinderen voor wie deze zorg een wereld van verschil maakt.

De vrijdag erna was SP Raadslid Arlette Vrusch overigens weer op het MKD, want de strijd voor de andere locaties is nog niet over! Directeur Verweij gaf aan; “ik denk dat we de avond met een goed gemoed kunnen afsluiten als het gaat om de mogelijkheid om ons MKD in stand te houden. Maar dat goede gemoed heb ik niet voor de andere 13 gemeenten.’’ Onze Heerlense wethouder garandeerde niet alleen voortbestaan MKD-hulp, maar ook de benodigde kwaliteit, waar de letter M niet voor niets staat voor medisch. “Volgens Xonar-baas Verweij willen de gemeenten die niet in JenS zitten juist minder kwaliteitseisen”.

We zijn blij met de toezeggingen van de wethouder én de bestuurder van JenS, maar we blijven kritisch volgen dat deze ook nageleefd worden. Heerlen kiest al lang voor samenwerking in plaats van marktwerking in de zorg. Voor ruim vertrouwen in de mensen die in de zorg werken, in plaats van georganiseerd wantrouwen door de gemeente. Een keuze waar met name de SP en de SP-wethouders aan getrokken hebben. Daardoor hebben we nu met JenS één partner in de jeugdzorg, die nu ook de MKD-hulp garandeert. Een enorm verschil met gemeenten die de jeugdzorg in stukjes “in de markt zetten”. Daar is de toekomst van de MKD nog heel onzeker. Daar gaan wij ook strijden voor de MKD’s, samen met SP Maastricht!