Gouden Tomaat voor Peter van Zutphen

3 juni 2023

Gouden Tomaat voor Peter van Zutphen

Foto: SP

Tijdens het partijcongres in Apeldoorn van 3 juni 2023, ontving Peter van Zutphen uit handen van partijvoorzitter Jannie Visscher de Gouden Tomaat. De Heerlense SP-Wethouder ontvangt daarmee de hoogste onderscheiding die de landelijke SP kan uitreiken.

Momenteel is Peter Van Zutphen Wethouder in de gemeente Heerlen. In de afgelopen zes colleges was hij Wethouder voor onder meer armoedebestrijding en zorg. Vanaf 1990 was hij Raadslid. Naast alle parlementaire rollen is Peter van Zutphen altijd actief geweest in het lokaal activisme van de SP. Als tiener was hij in 1972 al aanwezig bij de oprichtingsvergadering van de SP in Rotterdam.

In de afgelopen jaren viel Peter Van Zutphen vooral op door bijzondere keuzes in het sociaal domein. Hij staat tot de op de dag van vandaag met de SP voor een stevig sociaal beleid, een overtuiging die met name in de jaren volgend op Operatie Hartslag broodnodig was maar stevig doorzettingsvermogen vergde. Bovendien sloopte hij de marktwerking uit de lokale zorg en stelt hij daarbij samenwerking in plaats van marktwerking centraal.

Foto: SP
Peter van Zutphen (68) was totaal verrast toen hij vandaag in het bijzijn van zijn familie de partij-onderscheiding opgespeld kreeg. Als Wethouder blijft hij dag in dag uit strijden voor rechtvaardigheid.