SPreekbuis Heerlen juli 2024

10 juli 2024

SPreekbuis Heerlen juli 2024

Drie op een rij!

De gemeenteraad besloot afgelopen maand over de komst van het Romeins Museum, Cinema Royal en de nieuwe locatie van het centrumbad.
Belangrijke besluiten. Heerlen is in de eerste plaats een sociale stad waar we zorgen voor een stevig vangnet voor wie dat nodig heeft. Tegelijkertijd
zetten we ons hard in om een stad te maken die steeds mooier, gezelliger en leuker wordt. Het in ere herstellen van ons erfgoed doen we
bijvoorbeeld door nieuwe invulling te geven aan gebouwen die anders leeg zouden staan. Zo hebben we ook in de toekomst nog veel om trots
op te zijn!

Romeins museum
Het Romeins Museum wordt de opvolger van het Thermenmuseum. In dat museum ligt nu de grootste archeologische stad van Nederland verborgen: ons Romeins badhuis. Met het nieuwe museum worden dat badhuis en de rest van de Romeinse collectie definitief voor de toekomst behouden en komt er een mooi en hedendaags museum voor jong en oud.

Centrumbad
Heerlen krijgt een centrumbad! Uit onderzoek is gebleken dat de beoogde nieuwe locatie in de monumentale kerk aan de Laanderstraat niet alleen
technisch haalbaar maar ook betaalbaar is. Dat maakt dat de seinen op groen staan om door te gaan met de vorbereidingen voor wat misschien wel het mooiste zwembad van Nederland wordt.

Royal en Rivoli
Welke Heerlenaar heeft geen herinneringen bij de Royal? De prachtige monumentale bioscoop wordt de komende jaren gerestaureerd. Bovendien komen er twee extra filmzalen en horeca bij én komt er volop ruimte voor jonge filmmakers en het onderwijs.

Koelpietjes onthuld
Nieuwe Streetart in Heerlen! In de Dr. Poelsstraat zijn de K elepietjes onthuld. Dit kunstwerk van Streetart Frankey herinnert aan de kanariepietjes die vroeger mee de mijnen in gingen en de koempels waarschuwden voor gevaarlijk mijngas. Vandaag toveren de vrolijke vogeltjes echter een glimlach op het gezicht van iedereen die langs het Nederlands Mijnmuseum loopt.
Het project is een mooie samenwerking tussen Mijnmuseum, FNV Parkstad en de gemeente.

Mars op den Haag
SP Op 15 juni 2024 stond Parkstad op, in Den Haag. En hoe! De ‘Regietafel’ o.l.v. voorzitter Lea Bouwmeester kwam met het voorstel om de Intensive Care, de Spoedeisende Hulp én het Geboortecentrum weg te halen bij het Zuyderland- ziekenhuis in Heerlen en te verplaatsen naar Sittard- Geleen.
De SP was verbijsterd en gelukkig zeer velen met ons.
Deze verbijstering werd omgezet in actie. Honderden inwoners van Parkstad trokken, in de voetsporen van onze (groot)vaders, (groot)moeders 50 jaar geleden, in een moderne Mars op Den Haag, voor een gezonder en
sterker Parkstad. Voor het behoud van een volwaardig ziekenhuis voor 300.000 mensen in onze regio.
Na 33.000 ondersteunende handtekeningen in een petitie, na een manifestatie op 30 maart met 3.000 demonstranten bij het Zuyderland, reisden nu 700 mensen in bussen urenlang naar Den Haag.
Het beeld van de vastberaden Limburgers, die luisterden naar de woedende woorden van onze wethouder Arlette Vrusch en burgemeester Roel Wever was enorm indrukwekkend. Het zorgde voor trots en een grote saamhorigheid: ‘dit laten we níet gebeuren!’.
Onder leiding van SP-kartrekker binnen de Ziekhuisalliantie Timoer Reijnders is een groot gevoel ontstaan van volhouden en doorgaan. Het Verdriet van Parkstad is omgezet in Vooruit met Parkstad!