Coalitieonderhandelingen deel 5
Coalitieonderhandelingen deel 5
Op woensdagavond 24 maart zijn SP, PvdA, Stadspartij Heerlen, Ouderenpartij Heerlen, VVD en D66 verder gegaan met de coalitiebesprekingen in Heerlen. Tijdens de voorgaande avond en deze avond werden de programma's Sociale Infrastructuur en Leefomgeving besproken. Dit bericht heeft betrekking op beide avonden. Conform hetgeen eerder werd vastgelegd was het uitgangspunt dat in hoofdlijnen het bestaande beleid wordt voortgezet. Bij punten die niet expliciet werden benoemd is het uitgangspunt dus voortzetting van het bestaande beleid.
Sociale Infrastructuur
In de meerjarenbegroting van de gemeente is structureel een maximaal tekort van 10% op het bijstandsbudget verwerkt. Er zijn diverse scenario's over de uitwerking van het rijksbeleid rond de mogelijke aanvulling van deze tekorten. Deze aanvullingen zouden voor de lange termijn zeer voordelig uit kunnen werken voor de gemeentelijke begroting ten opzichte van het nu verwerkte 10% tekort. De mogelijke scenario's dienen verder uitgewerkt te worden.
De kadernota armoedebeleid is onlangs unaniem door de gemeenteraad aangenomen. Het daarin geformuleerde armoedebeleid wordt in deze periode in goede en slechte tijden uitgevoerd.
Alle partijen delen daarbij het uitgangspunt dat werken moet lonen. Daartoe dienen de instrumenten premietoekenning bij het uitstromen uit de uitkering naar werk, sancties voor degenen die weigeren daar aan mee te werken, en het beperken van de armoedeval (het verlies van aanvullende voorzieningen zodra men aan het werk gaat). Dat laatste uiteraard alleen als het om gemeentelijke voorzieningen gaat
Bestrijden van ondergebruik van voorzieningen wordt verder voortgezet. Daarbij worden ook de suggesties uit het onderzoek van de Rekenkamer naar het gemeentelijk armoedebeleid, zoals het 'kaartensysteem' betrokken.
Bij de schuldhulpverlening zullen externen, zoals bijvoorbeeld woningcorporaties, worden aangesproken op een meer pro-actieve rol en meer betrokkenheid..
Op het gebied van welzijn en zorg wordt in de komende periode ingezet op meer samenwerking op wijkniveau, tussen instellingen en de gemeente, in plaats van concurrentie. Ook andere vormen van indicatiestelling worden hierin betrokken. De notitie 'Voor elkaar in Parkstad' van regionale zorginstellingen biedt een goede basis om ook van hen een actieve medewerking aan deze samenwerking te mogen verwachten.
Een duurzame relatie tussen de gemeente en de door de gemeente gefinancierde zorginstellingen is essentieel voor het slagen van deze opzet. Na afloop van de huidige contractperiode voor huishoudelijke hulp wordt de huishoudelijke hulp daarom voortgezet via een subsidierelatie of een 'lichte' vorm van aanbesteding.
Deze werkwijze moet binnen de huidige financiele kaders mogelijk zijn, mede doordat er wederzijds gebruik gemaakt kan worden van voorzieningen, en omdat het gezamenlijk creeren van algemene voorzieningen als boodschappendiensten en maaltijdprojecten goedkoper kan zijn dan individuele verstrekkingen.
Ouderen vormen een belangrijke groep binnen de samenleving. De coalitie wil het beleid richten op een zo lang mogelijk volwaardige deelname van deze groep in de samenleving. Het beleid richt zich zich ook op kwetsbare ouderen, of degenen die in deze positie dreigen te komen, bijvoorbeeld door hun gezondheid, eenzaamheid of armoede.
Door bezuinigingen door de rijksoverheid wordt er een steeds zwaardere last gelegd op mantelzorgers. Mede daarom willen we de ondersteuning van mantelzorgers versterken.
Conform afspraak in de vorige raadsperiode zal het integratiebeleid in de komende periode geactualiseerd worden. Uitgangspunt daarbij is de versterking van het integratiebeleid in de wijken. Verder dienen allochtone Heerlenaren zo weinig mogelijk als een aparte groep beschouwd te worden, en vooral gestimuleerd te worden zoveel mogelijk mee te doen met autochtone Heerlenaren. Voorwaarde daarvoor is een verdere uitbreiding van het aantal inburgeringstrajecten t.o.v. de in de begroting genoemde aantallen.
Laaggeletterdheid is zeker ook een probleem voor veel autochtonen. De gemeentelijke inzet rond laaggeletterdheid wordt daarom verder versterkt.
Het succes van operatie Hartslag is mede gebaseerd op een goed netwerk van opvangvoorzieningen. Deze poot van Hartslag wordt niet ter discussie gesteld. Het uitgangspunt is dat Heerlen genoeg voorzieningen heeft, daar waar toch nieuwe voorzieningen noodzakelijk zouden zijn, zijn de buurgemeenten aan zet.
Het hulpverleningsproject dat het Leger des Heils heeft opgestart om vrouwen uit de tippelzone een ander perspectief te bieden wordt van harte ondersteund.
Het alcoholgebruik onder met name jongeren baart ons grote zorgen. Samen met andere bevoegde instanties wordt ingezet op de bestrijding daarvan.
Buurtgericht werken moet worden versterkt. Op basis daarvan kijken we welke nieuwe maatregelen nodig zijn.
Leefomgeving
We willen in samenspraak met de bewoners een analyse per wijk welke maatregelen nodig en mogelijk zijn om de stad schoner, veiliger en leefbaarder te krijgen. Aan de hand van deze analyse worden maatregelen genomen.
De toestand van de vijvers in Heerlen baart ons zorgen. We willen een begin maken met het oplossen van de meest urgente problemen.
Wij blijven een klemmend beroep doen op het rijk om de politiecapaciteit op straat, waaronder ook de daadwerkelijke aanwezigheid van de wijkagent in de wijk, te versterken. Er moeten meer toezichthouders in de wijk. Ook de samenwerking tussen de politie en gemeentelijke toezichthouders op wijkniveau moet verder versterkt worden. Daar waar overtredingen geconstateerd worden, moet ook gehandhaafd worden.