Op de koffie

19 november 2006

Op de koffie

Uiteindelijk komt het er toch van. Weliswaar veel te laat, maar toch wordt er nog voor de verkiezingen over een linkse coalitie gesproken. Zou Wouter Bos er nu echt in geloven of alleen bang zijn voor de peilingen?

Linksen bij elkaar op de koffie
Een paar dagen voor de verkiezingen neemt de spanning over te vormen coalities toe.PvdA-leider Bos gaat in op een uitnodiging om koffie te drinken met links, terwijl CDA-leider Balkenende voor rechts lijkt te kiezen. Hoewel...

In het BNN-programma Lijst Nul, dat maandagavond wordt uitgezonden, zegt Balkenende op de vraag of hij voor samenwerking met de PvdA of voor de VVD kiest: "We hebben de afgelopen jaren goed samengewerkt met de VVD, dus de VVD".

Volgens zijn woordvoerder heeft hij dit inderdaad gezegd, maar ligt het iets genuanceerder.In een ander BNN-programmazegt Balkenende dat hij voor de VVD kiest op basis van ervaringen in het verleden, maar dat dit niets zegt over de toekomst. Deze uitspraakzou meer recht doen aan het dilemma waarvoorde premier staat.

Linkse coalitie
Ondertussen lijkt het nog voor de verkiezingen te komen van een gesprek tussenBos, Jan Marijnissen (SP) en Femke Halsema (GroenLinks)over de mogelijkheden voor een linkse coalitie.

De ontmoeting is een initiatief van Halsema. Zij nodigde haar twee linkse collega-lijsttrekkers uit voor een etentje op haar kosten,nadat PvdA-leider Bos wat enthousiaster leek te worden over een linkse samenwerking.

Voor gezamenlijk tafelen is in deze drukke campagneperiode geen tijd meer, maarvan een kop koffie lijkt het maandagtoch te komen.

Dat zei PvdA-leider Bos in het tv-programma Buitenhof. Hij voegde eraan toe dat hij na hetgesprek de mogelijkhedenopen wilhouden om met andere partijen een coalitie aan te gaan.

Peilingen
In de jongste peiling van Maurice de Hond, die in opdracht van de NOS peilt, halen CDA en PvdA samen een nipte meerderheid van 77 zetels.

CDA en VVD staan op 64. De linkse partijen zouden het volgens deze peiling gezamenlijk68 zetels in dewacht slepen.
Bron:www.nosjournaal.nl