h

Regiotaxi

11 januari 2007

Regiotaxi

Eerder deze week bood een SP-delegatie het SP-rapport Busvervoer Veolia aan gedeputeerde Vestjens aan. Naast de klachten over het reguliere Openbaar vervoer, en in het bijzonder het busvervoer, heeft de SP eveneens veel klachten ontvangen over het gehandicaptenvervoer. Het voormalige Reisnet is sinds kort ook in handen van Veolia. Regiotaxi, zoals Reisnet nu heet, wordt door de gebruikers als een ramp ervaren. Vooral de bereikbaarheid van het callcenter is op z'n zachtst gezegd belabberd.

Reeds op 14 december stelde de SP schriftelijke vragen aan het Heerlense college. Afgelopen dinsdag greep SP'er Ger Meesters het college bovendien ook nog via mondelinge vragen bij de kraag. Meesters: "Het is een schande dat ouderen en gehandicapten momenteel gedwongen worden thuis te blijven. Het callcenter is volstrekt niet bereikbaar en ls het al bereikbaar is, komt het vervoer niet of ren te laat opdagen. Dat is onacceptabel en gelukkig is de wethouder dat met ons eens. Hij heeft eerder de provincie al opgedragen op te treden en bekijkt de mogelijkheden om als Heerlen Veolia aan te pakken. Zelfs het 'eruit stappen' is door de wethouder serieus onderzocht. Dat is gelukkig andere taal dan we van Vestjens gewend zijn bij het reguliere Openbaar Vervoer. Wij blijven de vinger op verschillende fronten stevig aan de pols houden!"

Typerend voor de toestand bij Regiotaxi:

Woedend? Pfff, de stoom komt bijna uit haar oren. Ik heb bij de KPN een gespecificeerde telefoonrekening opgevraagd van afgelopen dinsdag. Ik heb die dag elf keer naar het callcenter van Veolia gebeld. Die telefoontjes duurden gemiddeld tussen de elf en veertien minuten, vertelt Geertje Koopmans (57) uit Kerkrade, trillend van woede en frustratie.
Haar dinsdagavond, de wekelijkse oefenavond van de Dansende Rolstoelvrienden in gemeenschapshuis Heidsjer Tref in Kerkrade-West, is deze week compleet vergald omdat de regiotaxi (onder meer gehandicaptenvervoer) van Veolia nooit bij haar huis is verschenen.
En het is niet de eerste keer dat Veolia steken laat vallen, laat Koopmans weten. Sinds ik veertien maanden geleden begonnen ben bij de Dansende Rolstoelvrienden word ik regelmatig te laat opgehaald of helemaal niet, zoals afgelopen dinsdag. Maar na afloop van de les stond wel een chauffeur binnen in de zaal om me op te halen, terwijl ik noodgedwongen thuis zat! Sinds Veolia hier rijdt, is het vervoer enorm verslechterd. Ik word echt doodmoe van de problemen. En dat terwijl het voor mij het enige avondje uit is dat ik wekelijks heb. De Kerkraadse echtelieden Ben en Marina Kars, oprichters van de Dansende Rolstoelvrienden, kennen de ellende maar al te goed. Niet alleen Koopmans heeft problemen met Veolia. In totaal lijden zeker vijf andere rolstoeldansers (van de 25 leden) onder een slecht functionerende regiotaxi. Ben Kars zucht diep. Mensen die te laat worden opgehaald en pas halverwege de les binnenkomen, chauffeurs die ruim voor het einde van les leden oppikken of mensen die verplicht zijn buiten te wachten in de kou. De frustraties van de leden overheersen op dit moment. Het ontspannende avondje is compleet weg. Het grootste probleem ligt bij het callcenter waar boekingen niet fatsoenlijk aan taxibedrijven worden doorgegeven. Daar ben ik heilig van overtuigd.

 

Veolia-directeur Ren de Beer erkent dat de regiotaxi niet soepel loopt. Maar aan dat probleem wordt hard gewerkt, verzekert De Beer. Zo is het aantal medewerkers in het callcenter inmiddels verhoogd naar 54 en wil De Beer graag een afspraak maken met Kars om over de problemen van de Dansende Rolstoelvrienden te praten. Volgende week woensdag kan Kars met zijn grieven terecht bij Veolia, zo laat De Beer weten. Een aanbod dat Kars met beide handen aangrijpt. Ik heb alle dames die het aangaat al gebeld en gezegd dat ze hun problemen op papier moeten zetten, zodat ik zeker niets vergeet.
En Geertje Koopmans? Die blijft bellen met het callcenter van Veolia. Natuurlijk. Ik laat me niet ontmoedigen. Ik heb geen andere keuze. Ik ben van het vervoer afhankelijk. En die dansavonden neemt niemand me af.

Bron: www.LD.nl

U bent hier