Provinciale hoorzitting Veolia
Provinciale hoorzitting Veolia
De Heerlense SP sprak vanavond in, net als vele anderen, bij de Provinciale hoorzitting over het OV van Veolia. Namens de SP sprak Irma Koopman.Irma doet verslag:
Provinciale Staten hoorzitting Openbaar Vervoer
Woensdagavond 24 januari was de tweede avond waarop de Statencommissie Verkeer, Vervoer en Milieu een hoorzitting hield over het Openbaar Vervoer sinds Veolia het heeft overgenomen. Het was erg druk, iedere spreker mocht maximaal 5 minuten spreken. Er waren schrijnende verhalen bij en anekdotes. Een vrouw met een visuele handicap die met haar blindengeleidehond op het perron stond, haar vraag welke trein ze moest nemen werd door de conducteur beantwoordt met: kijk maar even op dat bordje. Kernen waar ondanks de afgesproken lijnen gewoon helemaal geen bussen meer komen. De vele, vele reacties over Regiotaxi, om te huilen!
Een oudere dame vertelde dat de overspannen buschauffeuse haar had gevraagd mee te rijden om te vertellen welke kant ze op moest en of het bordje voor de bus wel op Waubach stond. De anekdotes werden soms zo verteld dat er flink om werd gelachen, hoewel de situatie natuurlijk eerder belachelijk dan lachwekkend was.
De brief die werd voorgelezen namens een chauffeur leverde een spontaan applaus op voor de chauffeurs. De reizigers begrijpen hen heel goed en waarderen bijzonder dat de chauffeurs zich meer dan 100 % inzetten voor hun openbaar vervoer.
Namens de SP heb ik onze standpunten uitgedragen, de reizigers moeten altijd voorop staan, marktwerking werkt dus ook hier niet en het verzoek dat de commissie in elk geval Veolia houdt aan de gemaakte afspraken en er niet blindelings erg veel geld bij geeft. Tevens heb ik de commissie het rapport gegeven dat we naar aanleiding van de enquetes gemaakt hebben.
Peter van Zutphen sprak namens het Heerlense college en het bestuur van Parkstad eveneens de commissie toe.
Conclusie is dat het nog steeds zeer chaotisch is in het openbaar vervoer rondom Heerlen en Maastricht. De commissie heeft iedereen aangehoord, ze hebben toegezegd alle stukken en rapporten door te nemen en daar hun conclusie uit te trekken. Ze deden vanavond geen uitspraken maar zullen ons op de hoogte houden van de te nemen maatregelen.
Ik ben erg benieuwd naar het vervolg!
De uitgesproken tekst van Irma luidt als volgt:
Naar aanleiding van de vele klachten over het openbaar vervoer, sinds Veolia er verantwoordelijk voor is, hield de SP Heerlen een enqute onder 250 reizigers om de klachten omtrent het busvervoer in kaart te brengen. Aan het einde van mijn verhaal zal ik u het rapport overhandigen. Het rapport is een bundeling van ervaringen van enkele honderden reizigers en tientallen chauffeurs in Heerlen.
Enkele resultaten van de enquete
- 80% van de reizigers heeft te maken met vertragingen
- 67% met onjuiste aansluitingen
- 51% met onjuiste busboekjes/aanwijzingen
- 62% met gestresste chauffeurs
Enkele, door Veolia zeer bewust genomen, keuzes leiden in Heerlen tot chaotische situaties. Het is wat teveel de totale lijst voor te lezen, dus ik zal enkele situaties benoemen:
- De wijk Molenberg verloor 4 van de 6 lijnen per uur.
- De bussen naar de Hoge School Zuyd zitten gedurende de spits bomvol. De extra shuttle-bussen die door Hermes werden ingezet, blijven achterwege.
- Ook de rit Hoensbroek-Heerlen centrum verloor een volle lijn (dus 2 keer) per uur. De overgebleven lijn kent hierdoor capaciteitsproblemen.
- Te scherpe tijden zorgen structureel voor vertraging en de gebrekkige communicatie- en signaleringsmogelijkheden zorgen ook voor moeilijke situaties.
De reizigers gaven het busvervoer een rapportcijfer, het gemiddelde cijfer was 4,5. Dat klinkt heel anders dan de beoordeling die gedeputeerd Vestjens gaf aan Veolia: dat was warempel een 8!
Ook nu, na de enqute, ontvangt de SP nog steeds vele tientallen klachten over het busvervoer en onderhoudt de SP contacten met de betrokken chauffeurs. Tot dusverre rijden bussen nog steeds niet op tijd, is de informatie nog altijd niet correct en ervaren chauffeurs en reizigers grote stress en irritatie. De situatie is nog altijd chaotisch. Tevens krijgen we erg veel klachten over de zeer schrijnende situatie in het gehandicaptenvervoer, waardoor deze mensen afspraken missen en hun sociale contacten verliezen.
Onze conclusie
Vele reizigers en werknemers zijn nu al te lang de dupe van de huidige uitvoering van het busvervoer in Heerlen. Zowel reizigers als chauffeurs ervaren de problemen niet als kinderziektes maar als structurele problemen. Te scherpe hersteltijden, overvolle bussen, structurele vertragingen, geschrapte lijnen en onmogelijke dienstroosters zijn geen opstartproblemen, maar zijn de gevolgen van bewuste commercile keuzes.
Marktwerking leidt nu eenmaal tot een situatie waarin de opdrachtgever, in dit geval de Provincie, zoveel mogelijk wil krijgen voor zo min mogelijk geld, terwijl de opdrachtnemer, hier Veolia, zo min mogelijk wil leveren teneinde de winst te optimaliseren. Met dit in het achterhoofd is het op z'n minst zaak om Veolia zeer streng te houden aan de gemaakte afspraken, zeker omdat er een contract voor 10 jaar ligt!
Onze aanbevelingen zijn wat betreft de korte termijn:
- Stel de belangen van de reiziger centraal
- De provincie moet haar houding ten aanzien van Veolia wijzigen van afwachtend en begripvol naar actief en kritisch
- Ik citeer de woorden van dhr. Vestjens letterlijk: `Het Openbaar Vervoer in Limburg wordt over de hele linie beter en betrouwbaarder en daar zullen wij als Provincie nadrukkelijk op toezien. Wij houden Veolia aan de gemaakte afspraken' , zorg alstublieft dat die woorden waargemaakt worden
- Dwing Veolia tot een goede uitvoering. Waar nodig met de inzet van meer materieel en meer personeel.
- Los de ontstane knelpunten op en maak verdwenen doch onmisbare lijnen weer actief.
- Maak prestatie-afspraken: binnen een bepaalde periode moeten de problemen opgelost worden. Er moeten (net als in Friesland al is gebeurd) sancties mogelijk zijn bij niet nakoming van de afspraken. De puinhoop in het openbaar vervoer heeft lang genoeg geduurd.
- Bij blijvende wanprestatie dient de Provincie de mogelijkheden van ontbinding van het contract te onderzoeken.
Onze aanbevelingen op de lange termijn:
- Stel de reiziger centraal!
- Optimaliseer het openbaar vervoer en hou het betaalbaar
- Stop de huidige vorm van aanbestedingen
Veolia kreeg de concessie, omdat zij een breder pakket zou kunnen bieden tegen lagere prijzen dan de concurrenten. Nu blijkt dat er bewust veel te scherpe keuzes zijn gemaakt met als gevolg te scherpe dienstroosters, opgeheven lijnen, etc. De provincie wil nu al met miljoenen euro's extra per jaar over de brug komen.
Hadden we dan niet veel beter het openbaar vervoer in (provinciale) overheidshanden kunnen laten?
Kortom: maak een einde aan de marktwerking in het openbaar vervoer, maar nu eerst, Veolia dwingen zich aan de gemaakte afspraken te houden!!
- Zie ook:
- Algemeen