Verkiezingsprogramma GR2018

7. Onderwijs

Onderwijs kan álles betekenen voor de kansen van kinderen in het leven. Wie goed onderwijs geniet, blijkt later vaak gezonder, gelukkiger en succesvoller. Daarom moeten we er in Heerlen voor zorgen dat ieder kind naar school kan gaan, desnoods met de nodige zorg en ondersteuning. Dat begint al in de peuterspeelzaal of kinderopvang, waar we kinderen taal- en andere ontwikkelingsachterstanden signaleren en er direct mee aan de slag gaan. Daarna zorgen we voor zoveel mogelijk doorlopende leerlijnen, zodat kinderen optimaal profiteren van hun tijd op school.

Passend Onderwijs en jeugdzorg zijn steeds meer met elkaar verbonden. Leerlingen krijgen vaak zowel op school als daarbuiten ondersteuning. Tegelijkertijd bezuinigde het rijk de afgelopen jaren op beide. Daarmee is integratie van Passend Onderwijs en jeugdzorg de komende jaren zowel inhoudelijk als financieel geen optie maar pure noodzaak.

• Het vertrek van Arcus College en Hogeschool Zuyd uit het centrum is een verlies voor een levendige binnenstad. Daarom blijven we met beide instellingen in gesprek over onderwijsaanbod in het centrum. Op de lange termijn spannen we ons in om beide scholen weer in het centrum gevestigd te krijgen.
  • Het Heerlense leerplichtbureau is door haar pro-actieve aanpak een voorbeeld voor de rest van de provincie. De komende jaren blijven we in die aanpak investeren.
  • Door het beleid van de afgelopen jaren heeft in Heerlen ieder kind nu een school op loopafstand. De komende jaren zetten we in op het verhogen van de kwaliteit van schoolgebouwen. We geven prioriteit aan scholen waar veel kinderen met achterstanden zitten.
  • We bouwen snel de BMV’s in Hoensbroek-Zuid en Heerlerbaan af.
  • De renovaties van basisscholen Gerardus Majella (Heksenberg), Martinus (Welten) en Mijn Spoor (Rennemig) voeren we direct uit.
  • In de meeste peuterspeelzalen en in de kinderopvang wordt gewerkt aan het verkleinen van taalachterstanden. Heerlen zal ouders met kinderen met een taalachterstand actief blijven benaderen om hen een plek te bieden met een taalstimuleringsprogramma.
  • Mensen met een laag inkomen betalen géén eigen bijdrage voor de peuterspeelzaal. Zo stimuleren we dat álle kinderen peuterspeelzaal of kinderopvang bezoeken.
  • Het Sint Janscollege wordt de komende jaren opgeknapt. Hierbij is er extra aandacht voor onderwijsinnovatie en duurzaamheid.
  • Basisschool Sint Tarcisius in Aarveld / Bekkerveld verdient een beter gebouw dan de twee sterk verouderde gebouwen waarin de school nu gehuisvest is. Bovendien heeft de school aangegeven voor haar inhoudelijke ambities graag onder- en bovenbouw én de peuterspeelzaal onder één dak te willen huisvesten. Dat kan binnen het ruime budget dat daar nu voor staat op de locatie Aarweg. De locatie oude HTS aan het Bekkerveld is eveneens een mooie locatie maar wel aanzienlijk (ca. 3 miljoen) duurder. Uitgangspunt voor de SP is een moderne en goede huisvesting van Tarcisius maar zonder meerkosten die ten koste van andere scholen gaan.
  • Op alle middelbare scholen is nu al een schoolmaatschappelijk werker, hij of zij is de directe verbinding met de jeugdzorg. Dit moeten we verder uitbouwen zodat steeds meer jeugdzorg op school zal worden aangeboden: laagdrempelig en dichtbij.
  • We zorgen dat kinderen van jong tot oud, van peuterspeelzaal tot mbo zoveel mogelijk op school al zoveel mogelijk toegang krijgen tot zorg en ondersteuning. Zo zijn we er snel bij als er een zorgvraag is en voorkomen we schooluitval en onnodige verergering van problemen.
  • PeuterOpvang Heerlen voert in alle buurten voorschoolse educatie uit. In buurten met veel achterstandsleerlingen wordt op school ook vroegschoolse educatie aangeboden. Ouders worden hierbij zoveel mogelijk betrokken.