Ron Meyer

Ron Meyer is fractievoorzitter van de SP en vicevoorzitter van de gemeenteraad.

Hij werd voor het eerst gekozen in 2006. Ron werkt voor vakbond FNV en organiseert onder andere medewerkers op Schiphol. In het verleden leidde hij landelijke stakingen van schoonmakers, distributiewerkers en jongeren.

In 2014 werd Ron uitgeroepen tot Beste Raadslid van Nederland. Van 2015 tot eind 2019 was Ron landelijk voorzitter van de SP. In die periode schreef hij het boek ‘Grip, in gesprek over de staat van ons land’ na gesprekken met 100 maatschappelijk leiders. Samen met regionaal historicus Martin van der Weerden nam Ron het initiatief voor de Hub Cobben Prijs, de jaarlijks uitgereikte Limburgse prijs voor mensen die strijden voor sociale rechtvaardigheid.

In de gemeenteraad is Ron een fervent strijder tegen sociaaleconomische gezondheidsverschillen. Dat kinderen, geboren in Meezenbroek, zes jaar eerder doodgaan en 15 jaar vroeger ongezond worden dan kinderen in rijke buurten, is onacceptabel.

Uit woede over hoe vastgoedontwikkelaars de stad geruïneerd hebben, nam Ron samen met fractiegenoot Chris Hesse het initiatief tot de Heerlense School: elke verbouwing moet voortaan geïnspireerd zijn op kwaliteit, historie en waarde, en niet langer op snelle winst.