Verkiezingsprogramma GR2018

9. Centrum

Regie over ons centrum

In het verleden liet de politiek het te vaak gebeuren dat projectontwikkelaars bepaalden wat er in ons centrum gebeurde. Oude gebouwen werden gesloopt en wat er voor terugkwam was vooral (financieel) gunstig voor de ontwikkelaars maar niet van waarde en niet duurzaam voor onze stad. Dat mag nooit meer gebeuren. Onze stad is er voor mensen: om te wonen, leven en beleven - niet voor de winsten van vastgoedbazen.

Meer groen

Ons stadscentrum schreeuwt om meer levendigheid. Meer wonen, meer bomen, meer planten, meer gras, meer bloemen, meer water. En minder overbodige vierkante meters kantoor en winkel. Het Aambos ligt bovendien op een steenworp afstand van onze binnenstad en heeft alles in zich een levendig Heerlens stadspark te worden. Initiatieven die hierin passen zullen we van harte steunen.

Hierover zijn ondertussen belangrijke besluiten genomen, er is ook geld beschikbaar, nu is de tijd voor daden.

Meer water

Van oudsher was er water in het centrum van Heerlen. Helaas is dit in het verleden allemaal overkluisd of omgeleid. Toch is water één van de makkelijkste manieren om beweging, leven en gezelligheid in onze stad terug te brengen. We halen het water dus terug de stad in.

Kantoor- en winkelruimtes anders gebruiken

In heel Nederland neemt het aantal winkels af. Online winkelen neemt een enorme vlucht. Uiteindelijk zullen er zo goed als zeker minder winkels zijn. Lege panden die niet opnieuw als winkel kunnen worden gebruikt, kunnen wellicht worden omgebouwd tot woning, atelier of restaurant.

Meer kleine initiatieven

Veel Heerlenaren herinneren zich nog de beelden van alledaagse mensen (georganiseerd door de Vrouwen laten Heerlen glimlachen), olifantjes en prachtige mozaïekbankjes die enkele jaren geleden beurtelings in onze stad verschenen. Allemaal initiatieven van Heerlenaren die hun stad willen opvrolijken. De komende jaren willen we veel meer van dat soort initiatieven ondersteunen én als gemeente zelf in initiëren. Dit biedt ook extra kansen om lokaal talent te ondersteunen: denk aan het Vuur van Heerlen (Lotte Walda) maar ook aan spontane of georganiseerde mini-optredens of kunst-op-straat.

Meer wonen

Het centrum van Heerlen is voor een groeiende groep mensen een aantrekkelijke plek om te wonen. Helaas is het vaak lastig om een goede woning in Heerlen-centrum te vinden. Daarom moeten er de komende jaren fors meer woningen worden gerealiseerd in ons centrum, van sociaal tot hoger segment en van jonge gezinnen tot ouderen. Met name plekken waar nu nog kantoren of winkels staan kunnen interessante plekken zijn voor nieuwe woningen.

Een stap vóór Streetwise

In het centrum komt een experimenteerruimte. Een ingerichte winkel- en/of horecaplek waar ondernemers drie tot zes maanden hun nieuwe concept en product kunnen uitproberen. De gemeente zorgt voor ondersteuning aan de starters op weg naar zelfstandig ondernemerschap. Als je concept werkt dan open je een echte winkel in het centrum. Het stimuleert ondernemerschap, verbetert leegstaande plekken in het centrum en de centrumbezoeker krijgt er een steeds weer verrassende, experimentele plek bij.

Horeca in het centrum

Het is goed nieuws dat de Heerlense binnenstad steeds meer horeca aantrekt. Leuke koffiebarretjes, hippe eettentjes en lunchrooms en zelfs een boksstudio. Ze schieten als paddenstoelen uit de grond de laatste jaren. Met name vernieuwende, kleine concepten van lokale ondernemers verdienen steun én oprechte aandacht van de gemeente.

Vijf Pleintjes definitief goed inrichten

De inrichting van de Vijf Pleintjes wordt definitief verbeterd. Elk pleintje behoudt zijn eigen identiteit. Tot nog toe is er vooral gekozen voor incidentele inrichting en dit leidde tot allerlei nieuwe leuke activiteiten. Nu is het tijd voor een definitieve herinrichting en daarbij betrekken we alle initiatiefnemers.

Geschiedenis op straat

Met kleine, opvallende acties vragen we overal in ons centrum aandacht voor de rijke geschiedenis van onze stad. Kijkvensters, het inrichten van lege etalages door onze musea of via moderne technieken en virtuele werkelijkheid. Ook het openstellen van de Schelmentoren en de maquette van middeleeuws Heerlen op het Pancratiusplein passen hierin.

Heerlen Mijn Stad

Centrumorganisatie Heerlen Mijn Stad krijgt een duidelijke concrete taakomschrijving waarin de verbinding met de ondernemers een van de hoofdtaken wordt en maakt een meerjarenplan met duidelijke doelen. Wat we als gemeente beter zelf kunnen, doen we zelf zoals we dat deden tijdens Holy Moly in 2017.

Royal

De Royal wordt de komende jaren opnieuw ingevuld. Bij voorkeur een combinatie van premièrelocatie (grote zaal) en filmhuis (balkon).

Evenementen én woongenot

In het centrum gaan we voor levendigheid, maar we vergeten nooit dat het voor veel mensen vooral ook een prettige plek is om te wonen. Die balans zullen we ook de komende jaren bewaken.

Voor al deze initiatieven en ideeën geldt: succes is niet voor lafaards. Niet alles zal direct een groot succes zijn, maar wie bang is om te falen, zal nooit slagen.