Verkiezingsprogramma GR2018

10. Cultuur, erfgoed en identiteit

De afgelopen jaren bouwden we verder aan de ‘smoel’ van Heerlen. Het Jaar van de Mijnen was een doorslaand succes: duizenden Heerlenaren waren betrokken bij honderden activiteiten over verleden, heden en toekomst van stad en regio. Heerlen stond voor het eerst in lange tijd bewust stil bij haar identiteit.

Daarmee paste het Jaar van de Mijnen ook perfect in een nieuw Heerlens elan, dat zijn wortels had in de Culturele Lente van de afgelopen jaren. Met sterke pijlers als het recordbrekende Parkstad Limburg Theater, het groeiende poppodium Nieuwe Nor en de opzienbarende en laagdrempelige Cultura Nova, Schunck en Cultuurhuis. Maar ook het Heerlen van streetart, muurschilderingen, experimentele kunst en de stad met ruimte voor wat nergens anders kan. Daar zijn we trots op en dat willen we de komende jaren verder uitbouwen. Tegelijkertijd is het nu ook zaak om steeds meer Heerlenaren te betrekken en lokaal cultureel te talent te ondersteunen zodat zij de sterren van de toekomst kunnen worden.

Cultuur

• We gaan voor veel meer muurschilderingen en streetart, met speciale aandacht voor streetart die het verhaal van onze stad op vernieuwende manieren vertelt. Van Romein tot Lange Jan. Van vallen en opstaan.
  • Lokaal streetart-talent moet zich maximaal kunnen ontplooien. Dat betekent dat de gemeente zorgdraagt voor een goede balans tussen bekende artiesten en lokaal talent en zorgdraagt voor eerlijke vergoedingen en ondersteuning.
  • De bibliotheek is een spil voor de ontmoeting, het gesprek en de verdere ontwikkeling van mensen. Daarom staat de SP voor een laagdrempelige bibliotheek: van taalvirtuoos tot laaggeletterde en van kookgek tot filosoof.
  • Voor de muziekschool bestaat er steeds vaker een alternatief in de vorm van onderwijs op andere plekken zoals op scholen en thuis. Toch staat onze muziekschool voor kwaliteit. Daarom wordt het de komende jaren steeds belangrijker om zowel onderscheidend als laagdrempelig muziekonderwijs voor álle Heerlenaren aan te bieden.
  • Kunst mag verrassen, vernieuwen en ingewikkeld zijn. Kunst begrijpen mag moeite kosten. Maar kunst moet ook altijd de verbinding zoeken. Een perfect voorbeeld is Cultura Nova, dat de afgelopen jaren met toegankelijke voorstellingen veel mensen trok maar haar bezoekers ook probeert te verrassen.
  • Theater Heerlen is één van de grootste theaters van ons land. En terecht, zowel het programma als de almaar stijgende bezoekersaantallen mogen er zijn. De komende jaren bouwen we daarop door en verbinden we wat er in het theater gebeurt steeds meer met onze stad en haar buurten.

Erfgoed

• Kasteel Hoensbroek is het grootste waterkasteel van Nederland, gelegen in een prachtige omgeving nabij het centrum van Hoensbroek. Daarmee heeft het kasteel alles in zich om één van de grootste toeristische trekpleisters van ons regio te worden. Daarvoor is het wel nodig om de komende jaren te kiezen het kasteel: aansprekende tentoonstellingen (zoals de Bokkenrijders-tentoonstelling die binnenkort van start gaat) en het veel meer inzetten van gebouw en plek voor gemeentelijke representatieve doelen.
  • Een vernieuwd Nederlands Mijnmuseum is de plek waar het unieke verhaal van onze regio verteld wordt. Het was niet eenvoudig en het heeft heel wat voeten in de aarde gehad, maar het is gelukt: de vernieuwing van het Nederlands Mijnmuseum komt er! Hét startpunt voor iedereen die in onze regio het verhaal van een fundamenteel deel van onze geschiedenis en onze identiteit wil ontdekken.
  • De Zomer na de Mijnen wordt een reeks evenementen waarin we terugblikken op de periode ná de mijnsluitingen tot nu. Dat mag over de verassende schoonheid en rijkdom van de Heerlense recente geschiedenis gaan, maar ook over de confronterende duistere bladzijdes in onze geschiedenis. Van muziek tot muurschilderingen, van Femina tot Fellini. Van heroïne tot hartslag. Van stationstunnel tot Maankwartier. In ieder geval maken we gebruik van de succesfactoren van het Jaar van de Mijnen door maximale betrokkenheid van veel Heerlenaren te stimuleren.
  • Wij willen dat de Mijnsteenberg van de ON-IV behouden blijft en onderdeel wordt van het zichtbaar maken van de mijngeschiedenis in onze regio.
  • Het Romeins verleden van onze stad is ongekend rijk. Geen enkele stad in Nederland heeft een vergelijkbare schat aan Romeinse resten. Dat verdient een Romeins Museum dat zich kan meten met de beste historische musea in ons land.
  • Het Romeinse badhuis van Heerlen is het grootste en best bewaarde Romeinse gebouw van Nederland. De komende jaren gaan we voor de bouw van een iconische overkapping die dit monumentale bouwwerk tot in lengte van jaren beschermd en toegankelijk houdt.
  • In het Romeins Kwartier krijgen we de unieke kans om te laten zien hoe je geschiedenis op z’n Heerlens vertelt: toegankelijk, innovatief, soms confronterend en altijd verrassend. In de ruimtelijke ontwikkeling van dit deel van de binnenstad moet nadrukkelijk de brug geslagen worden tussen archeologie, immaterieel erfgoed, ondernemerschap en kunst.
  • De komende jaren vindt de verhuizing plaats van ons stadsarchief naar de Christus Koningkerk in Vrieheide. Daarmee zorgen we voor een mooie herbestemming van een oude kerk én een laagdrempelig archief. Dat verdient navolging.
  • Met veel kleine initiatieven maken we de rijke geschiedenis en waardevolle archeologie van onze stad zichtbaar.