Verkiezingsprogramma GR2018

13. Financiën

Al sinds de SP in 2006 weer de grootste partij in raad en college is, werd door onze tegenstanders voorspeld dat dit de financiële ondergang van de gemeente Heerlen zou zijn. En dat de belastingen voor de burgers verhoogd zouden worden. Het tegendeel is gebeurd. Heerlen heeft het financieel niet makkelijk, en dat zal voorlopig ook wel zo blijven. Gezien onze grote sociale achterstanden kunnen we het ons ook niet permitteren veel geld ongebruikt te laten. Maar ieder jaar sinds 2006 is het toch weer gelukt een duidelijk sociale koers te varen én de begroting rond te krijgen. Waarbij de lasten voor de burger juist gedaald zijn. Van de duurste grotere gemeente van Nederland in 2006 is Heerlen nu een stad met een gemiddeld lastenniveau geworden. De gemeentelijke belastingen voor mensen met een eigen huis stegen veel minder dan de inflatie, voor huurders gingen ze zelfs fors omlaag

Ook in dit programma stellen wij weer een aantal eisen op sociaal gebied die in eerste instantie geld lijken te kosten. Maar de ervaring leert ook dat juist door investeringen op sociaal gebied de maatschappelijke kosten op termijn juist dalen.

Wie als een kip zonder kop bezuinigt op sociaal gebied moet op termijn juist meer betalen.. Wie investeert in goed sociaal beleid, boekt daardoor op termijn ook sociale winst. Omdat mensen minder zorg en ondersteuning nodig hebben.

Dankzij eerdere grotere investering in de re-integratie van mensen in de bijstand konden veel mensen bij NedCar gaan werken, en besparen we op de uitkeringskosten. Door de samenwerking en het geven van vertrouwen aan onze zorgcoöperatie sparen we op bureaucratie en “uurtje-factuurtje” zorg.

Dat neemt niet weg dat Heerlen het financieel ook moeilijk heeft doordat landelijke verdeelmodellen van geld voor zorg en uitkeringen haast altijd de problematiek van onze regio miskennen. Wij vechten er voor dat bij te stellen, maar zolang dat onvoldoende zoden aan de dijk zet, zullen we ook moeilijke keuzes moeten maken.

Dat is ons de afgelopen jaren gelukt, ook al deed het soms pijn. En met de SP aan het roer zal dat ook de komende jaren weer op een sociaal aanvaardbare manier lukken.

Zoveel mogelijk voorkomen wij daarbij lastenverhoging voor de burgers, zeker voor de mensen met de kleinere beurs. Maar wij doen geen valse beloftes over “nooit belastingverhoging”. Als wij moeten kiezen tussen kaalslag in de zorg of het verhogen van de belasting, kiezen wij liever voor belastingverhoging.

Des te belangrijker is het dan de lasten eerlijk te verdelen. Heerlen heeft momenteel gemeentelijke lasten waarbij de bedragen die voor iedereen gelijk zijn (afvalstoffenheffing, rioolheffing) tamelijk hoog zijn, en de lasten die hoger worden naarmate mensen in een groot huis wonen (de OZB) tamelijk laag. Wij bepleiten daarom een overheveling van lasten door lagere lasten aan de ene kant en hogere OZB aan de andere kant.

Wij stellen voor een kantelpunt in te bouwen. Dat betekent dat mensen met een eigen huis met een waarde onder dat punt hetzelfde of minder aan gemeentelijke lasten gaan betalen, en mensen met een duurder eigen huis meer. De sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen.

Besparingen
Ook liggen er kansen voor besparingen. De wijze van inkopen via Stand-by en de nieuwe inkoop jeugdzorg brengen de kostenstijgingen van de afgelopen jaren eindelijk onder controle. Daardoor kunnen we kwalitatief even ambitieus blijven maar liggen er tegelijkertijd besparingsmogelijkheden die niet ten koste van kwaliteit gaan. De verwachting is dat bij effectief beleid de instroom niet alleen zal dalen maar zich ook meer naar lichtere vormen van zorg zal verplaatsen. Zo snijdt het mes aan twee kanten.

We gaan op volle toeren door met onze succesvolle begeleiding en ondersteuning van mensen zonder werk. Die bleek de afgelopen jaren succesvoller dan in welke andere gemeente in Limburg. Hoe meer mensen aan het werk komen, hoe beter dat is voor de Heerlense gemeentekas.

Ook het afbouwen van de Parkstad-organisatie (zie het vorige hoofdstuk) zal besparingen opleveren aangezien de kosten van de Parkstadorganisatie zullen vervallen en we als centrumstad de daadwerkelijke kosten van onze ambtelijke inzet kunnen doorberekenen aan afnemende gemeenten.