Verkiezingsprogramma GR2018

12. Bestuur en regionale samenwerking

Een moedige stad verdient een stadsbestuur dat mensen in staat stelt uit te blinken en zich er bovenop te knokken. Een goed stadsbestuur stelt zich dienstbaar op ten opzichte van haar inwoners en ondernemers, is te alle tijden integer en zet zich in om alle Heerlenaren de best mogelijke kansen te bieden in het leven.

Parkstad Limburg = Oostelijke Mijnstreek!
Met het (voorlopig) niet doorgaan van de herindeling Heerlen-Landgraaf lijkt er voorlopig niets te gaan veranderen in de bestuurlijke versnippering van de voormalige Oostelijke Mijnstreek. De uitdaging is kraakhelder: mensen in onze regio hebben te maken met enorme sociale achterstanden. De bewoners van onze regio zijn ongezonder, lager opgeleid en verdienen minder dan de gemiddelde Nederlander. Een sterke centrumstad in het hart van de Oostelijke Mijnstreek kan een machtig instrument zijn in de strijd tegen die achterstanden, zo bevestigden diverse onderzoeken de laatste jaren.

Een vanuit Landgraaf aangezette samenvoeging van Heerlen en Landgraaf kwam er niet. Dat is jammer. We kunnen ons echter niet permitteren om af te wachten en niets te doen. De dringende wens om de achterstanden via een veel sterkere herindeling blijft bestaan. Bij toekomstige herindelingsplannen is een zorgvuldige voorbereiding essentieel, om te voorkomen dat het opnieuw mis gaat.

Hoe dan ook moet de situatie veranderen. Immers, Heerlen blijkt nog steeds onvoldoende in staat haar rol als centrumstad waar te maken. Dit komt onder meer doordat veel regiogemeenten wel gebruik maken van de voorzieningen die Heerlen voor de hele regio verzorgt, zoals een sterk stedelijk centrum met een meer dan compleet cultureel aanbod, maar aan de andere kant elk gesprek over de versterking van centrumstad Heerlen afwijzen.

Als er geen herindeling komt, dienen de provincie en de rijksoverheid in ieder geval de centrumpositie van Heerlen zowel financieel als qua bevoegdheden te versterken.

Geen overbodige extra lagen
De gemeenschappelijke regeling Parkstad Limburg fungeert steeds meer als alibi voor andere gemeenten om de noodzaak tot herindeling te ontkennen. Bovendien vervult de Parkstad-organisatie een deel van de centrumstad-taken. Daarmee doet zij afbreuk aan de positie van de daadwerkelijke centrumstad. Daar komt bij dat deze bestuurslaag maar een beperkte democratische legitimatie heeft. Al met al is de tijd aangebroken om deze gemeenschappelijke regeling af te bouwen en taken onder te brengen bij Heerlen als centrumstad. Regiogemeenten kunnen vervolgens deze diensten inkopen bij de centrumstad. Ook het maken van concrete werkafspraken per onderwerp door verschillende gemeenten, zonder de constructie van een gemeenschappelijke regeling, kan een alternatief zijn.

Zo krijgt de Oostelijke Mijnstreek een stevige centrumstad die steeds beter in staat is om de sociale achterstanden in onze regio op alle fronten te bestrijden.

Digitale veiligheid
De afgelopen jaren bleek dit een belangrijk thema. De gemeente werkt voortdurend met persoonsgegevens van haar burgers en dient daarbij de grootst mogelijke zorgvuldigheid te betrachten. Een beetje veilig bestaat niet. We doen er alles aan om de privacy van onze burgers te beschermen.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Bij al onze opdrachten besteden we aandacht aan sociaal en duurzaam investeren (het zogenaamde social return on investment). De komende jaren komen we eindelijke tot een kader voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, zodat mensen, dier en maatschappij beter in plaats van slechter worden door het handelen van de overheid.

Topsalarissen
Geen overdetopsalarissen in de publieke sector. Als gemeente helpen we niet mee aan het betalen van veel te hoge salarissen voor bestuurders. Daarom korten we subsidies aan organisaties die direct (zorg)taken uitvoeren voor de gemeente met een bedrag ter hoogte van de overschrijding van de landelijke norm voor (overde)topbestuurders. In andere gevallen zetten we maximaal druk.

IBA
De SP gelooft dat IBA van meerwaarde kan zijn voor een aantal noodzakelijke grote veranderingen in onze stad en regio. IBA blinkt echter vooralsnog niet uit in communiceren, mensen betrekken, verbinden en het concretiseren van plannen. IBA kan nog steeds slagen maar dan zal IBA meer van de inwoners moeten worden en minder van de architecten en vastgoedsector. Dus: geen megalomane prestigeprojecten waar niemand op zit te wachten, zoals een Oloïde op de Wilhelminaberg, maar concrete projecten die belangrijke plekken in onze regio versterken, zoals meer groen, water en levendigheid in centrum van Heerlen. IBA zal moeten overtuigen met daden waar zoveel mogelijk mensen enthousiast over zijn. Dat kan door mensen te betrekken, trots te laten zijn en mee te laten doen. Dit alles binnen het huidige budget: er gaat geen cent extra Heerlens geld naar IBA.