Verkiezingsprogramma GR2018

1. Inleiding

‘Met lafheid kom je er hier niet. We zijn misschien niet de mooiste en zeker niet de rijkste, maar we kunnen wel de moedigste stad zijn! Tegen de stroom van Rutte in! Voor goede zorg en een sociale stad.’                                                                                                                                                     Ron Meyer

Heerlen is een moedige stad

Heerlen komt van ver. Jarenlang was onze stad in de greep van ongekend grote problemen. Dealers en junks bepaalden het beeld van ons centrum, straatprostitutie teisterde onze buurten en in onze binnenstad hadden projectontwikkelaars de vrije hand. Uiteindelijk heeft Heerlen die enorme problemen het hoofd geboden. Overlast werd bestreden, slachtoffers werden opgevangen en we namen de regie over onze stad terug. Daar was moed voor nodig, vooral ook politieke moed die maar weinigen durfden te tonen. Heerlen toonde die moed en vocht zich terug: als de bokser die in de touwen hing en tegen ieders verwachting in opstaat en zich terug in de wedstrijd knokt.

Ook op sociaal vlak heeft Heerlen kolossale uitdagingen. De hele voormalige Oostelijke Mijnstreek kenmerkt zich door sociale achterstanden ten opzichte van de rest van Nederland: mensen verdienen gemiddeld minder, zijn lager opgeleid, leven ongezonder en gaan zelfs 2 jaar eerder dood. Dat maakt dat sociaal beleid geen luxe is, maar pure noodzaak. Als wij niet opstaan en deze achterstanden te lijf gaan, zijn onze mensen, onze buurten en onze kinderen daar het slachtoffer van.

Wij accepteren deze achterstanden niet. Ze zijn geen natuurverschijnsel en ze zijn veranderlijk. Heerlen heeft de afgelopen tijd veel stappen gezet, maar we zijn er nog lang niet. Wat de SP betreft moet bestrijding ervan de hoeksteen van elk Heerlens stadsbestuur zijn.

Er is veel bereikt

De afgelopen jaren was de SP met 11 zetels de grootste partij in de Heerlense gemeenteraad. Ook leverde onze partij 2 wethouders. Vanuit die stevige positie in raad en college kreeg onze partij veel voor elkaar. Ondanks de enorme bezuinigingen die Rutte en consorten over onze stad uitstortten knokten we voor goede zorg. We legden miljoenen gemeentelijk geld bij om de zorg ondanks die bezuinigingen overeind te houden. Geen vanzelfsprekendheid, want in sommige andere gemeentes werd er botweg geen of minder zorg verleend als het te krappe rijksbudget op was.

Sterker nog, in Heerlen bouwen we verder aan nog betere zorg en slopen we marktwerking uit het systeem zodat zorggeld naar zorg gaat en niet naar winsten. Op voorstel van de SP werden ook de eigen bijdrages voor veel vormen van hulp en voor alle jeugdzorg afgeschaft. Ook in de armoedebestrijding gaan we voor toegankelijke voorzieningen en wijzen we mensen op hun rechten. Het aantal huisuitzettingen in Heerlen is meer dan gehalveerd en staat op een historisch laag niveau.

Tegelijkertijd zijn onze gemeentelijke lasten opnieuw beheerst. In het afgelopen jaar zijn de lasten voor huurders met enkele tientjes gedaald en voor huizenbezitters minder dan de inflatie gestegen. En dat terwijl de gemeente een meerjarig sluitende begroting heeft en alle geplande investeringen netjes afgedekt heeft in de begroting. Ondanks de gure bezuinigingswind van het kabinet Rutte/Asscher de afgelopen jaren heeft Heerlen haar zaakjes dus op orde.

Ook investeerden we in onze buurten. Jongerenaccommodaties en brede maatschappelijke voorzieningen in alle buurten en in de Passart houden we een kleine school toch open, vanwege de belangrijke rol voor de buurt. We investeerden miljoenen in kwalitatieve goede scholen en andere buurtvoorzieningen in onder andere MSP, Molenberg en Heerlerheide. In Hoensbroek werden de afgelopen jaren tientallen miljoenen geïnvesteerd, onder meer als onderdeel van grootschalige herstructurering.

Bovendien krijgt Heerlen de afgelopen jaren steeds meer smoel. Dat dragen we uit door eigen keuzes te maken, bijvoorbeeld door een indrukwekkende collectie muurschilderingen en streetart op te bouwen. Ook zijn we na het succesvolle Jaar van de Mijnen opnieuw samen trots op ons unieke verleden. Daarin past de aankomende vernieuwing van het Mijnmuseum en het Thermenmuseum.

We hebben de schroom van ons afgeworpen en zijn trots op onze unieke stad. Een stad die misschien geen klassieke schoonheid en zeker niet goudomrand is maar wel de moedigste onder de steden kán zijn. Onze stad is net als veel van onze mensen: we hebben geen dikke portemonnee en we vragen geen gouden bergen, maar een betere toekomst voor onze kinderen. Onze stad en onze mensen verdienen een volksvertegenwoordigers die durven te knokken voor elke meter vooruitgang. Met moed en optimisme.

Dit deden we

We kozen voor waarde, niet voor snelle winst. Nog niet zo heel lang geleden werd ons centrum gedomineerd door drugsoverlast, terwijl projectontwikkelaars de stad sloopten en verminkten voor snelle winst. Door de overlast aan te pakken én mensen op te vangen keerden we het tij. We kozen voor waarde en niet voor snelle winst. Nadat de stationsomgeving eerst werd bevrijd van de overheersende ellende van de drugsscene, ondergaat deze met de bouw van het Maankwartier nu ook wat betreft de omgeving een bewonderenswaardige gedaanteverwisseling.  We kozen met veel succes voor veel creativiteit: van muurschilderingen tot muziek. Van het Jaar van de Mijnen tot Serious Request. We blijven zulke kansen in de toekomst pakken. Het is in ons centrum bovendien tijd om definitief door te pakken: meer wonen, meer groen, meer water en meer kleine initiatieven om ons centrum te verlevendigen. En minder vierkante meters kantoor en (overbodige) winkelruimte.

Miljoenen Heerlens geld om de Haagse bezuinigingen op te vangen. De kabinetten Rutte bezuinigden miljoenen op verpleeghuizen en de thuiszorg  maar deelden wel belastingvoordelen uit aan multinationals en miljonairs. In Heerlen kiezen we voor mensen. SP-wethouders Peter van Zutphen en Jordy Clemens investeerden miljoenen gemeentelijk geld om de zorg voor jong en oud overeind te houden. En ze bouwden ook nog aan lokale zorgcoöperaties. We geven daarbij vertrouwen aan de hulpverleners die dagelijks dit werk doen, in plaats vanuit het stadhuis te bepalen wat nodig is. En we bestrijden zo in de ondersteunende zorg en jeugdzorg de verspillende marktwerking: zorggeld voor zorg, niet voor winsten.

Sociale stad. In Heerlen wonen veel mensen met een smalle portemonnee en lopen veel kinderen risico op armoede. Dat is onacceptabel. Daarom is de bestrijding van kinderarmoede onze topprioriteit. In meerdere buurten gaat 1 op de 3 kinderen nooit naar de tandarts. In Heerlen is het gemiddeld zo’n 26 procent. Als de ouders niet gaan omdat het te duur is, gaan de kinderen vaak ook niet. Dat is ongezond, duurder voor de toekomst en onacceptabel. In Nederland zou je niet aan het gebit van kinderen moeten kunnen zien of hun ouders arm zijn.  Daar gaan we wat aan doen. Niet alleen voor mensen met een uitkering, maar voor al onze kinderen.

Voor sterke buurten en tegen verloedering. De SP is trots op de tientallen miljoenen die de afgelopen jaren in Hoensbroek werden geïnvesteerd. Ook hebben we afgedwongen dat basisschool Sint Paulus in de Passart toch openblijft. Een school als Sint Paulus speelt een cruciale rol speelt in de buurt en is daarom onmisbaar. Dat geldt voor veel scholen. De komende jaren wordt het tegengaan van verloedering heel belangrijk. Daarom treden we op tegen louche kamerverhuurders en de daarmee gepaard gaande overlast in onder andere GMS (Grasbroek Musschemig en Schandelen) en Hoensbroek.

Schoolzwemmen blijft, hoogste tijd voor een centrumbad! Via ons schoolzwemmen halen steeds meer kinderen een diploma en bestrijden we ongezondheid. Andere partijen willen het schoolzwemmen afschaffen, maar de SP zegt: schoolzwemmen blijft! Bovendien wordt het tijd voor een zwembad voor het centrum. Daardoor worden jong en oud gezonder en ons centrum levendiger. De SP strijdt hier al jaren voor en langzamerhand bewegen andere partijen in onze richting. Tijd om door te pakken!

Wat we nog meer willen

Heerlen is een sociale stad. De zorg blijft in Heerlen overeind, ook als we opnieuw miljoenen gemeentegeld moeten bijleggen. We kiezen voor samenwerking in plaats van marktwerking in de zorg, zodat zorggeld naar zorg gaat en niet naar winstuitkeringen. We geven daarbij vertrouwen aan de hulpverleners die dit werk dagelijks doen in plaats vanuit het stadhuis te bepalen wat nodig is. De afgelopen jaren ging een recordaantal Heerlenaren aan de slag bij NedCar, meer dan uit welke andere gemeente ook. Daar zijn we trots op en de komende jaren willen we deze aanpak bijvoorbeeld ook in de zorg en andere sectoren waar veel mensen nodig zijn toepassen, en zo nog meer mensen aan het werk helpen.

Onze kinderen gaan vóór alles. Voor ieder kind een basisschool op loopafstand. Bestrijding van kinderarmoede is voor de SP een topprioriteit. Dat bijna 1 op de 3 kinderen nooit naar de tandarts gaat, is ongezond en maatschappelijk onaanvaardbaar. We zetten ons in voor een gratis tandarts op school elk jaar, zodat een goede gezondheid voor álle kinderen beschikbaar is. We wijzen mensen actief op hun rechten.

We pakken verloedering en leegstand hard aan. Een klussenteam gaat aan de slag in onze buurten. Op wantoestanden rond louche kamerverhuurders gaan we een nieuwe operatie Hartslag toepassen: een combinatie van handhaving, zorg en het bieden van goede alternatieven.  Vastgoedbazen die hun (winkel)panden bewust laten leegstaan, pakken we met alle mogelijke middelen aan. Ouderen moeten prettig kunnen wonen, met een goede balans tussen activiteiten en woongenot.

Meer wonen, meer groen, meer water en meer leven in de stad. Onze stad is er voor mensen: om te wonen, leven en beleven - niet voor de winsten van vastgoedbazen. Er komt veel meer groen en water. En minder vierkante meters kantoren en overbodige winkelruimte. Ook komt er een centrumbad, verbonden met ons Romeins verleden.

Heerlen is trots op haar identiteit! Geworteld in het verleden en het vizier op de toekomst.  Na jaren is het gelukt: de uitbreiding van het Mijnmuseum komt er!  Ook onze Romeinse geschiedenis willen we komende jaren volop laten zien. We zijn trots op de prachtige muurschilderingen en de bloeiende muziek-initiatieven.