h
Verkiezingsprogramma GR2018

5. Leefbaarheid, veiligheid en verkeer

Leefbaarheid

  • Mensen weten zelf heel goed wat er in hun eigen buurt moet gebeuren. Daarom betrekken we burgers bij het beheer en onderhoud van hun buurt.
  • Op diverse plekken in onze gemeente zijn er grote problemen met kamerbewoning bij foute kamerverhuurders. Slechte woonomstandigheden, woekerhuren, concentraties van criminaliteit en overlast. Een deel van de huurders heeft niet de zorg die ze nodig hebben. Heerlen gaat nu starten met een nieuwe operatie Hartslag om dat aan te pakken. Handhaving van de gemeente tegen slechte woonomstandigheden, politie tegen criminaliteit en overlast. Zorg voor zorgbehoevende mensen. En woningcorporaties moeten ook voor deze mensen passende behuizing bieden, zodat ze niet van het ene huisjesmelkerspand naar het andere geduwd worden.
  • Oude kerken en andere leegstaande gebouwen in buurten krijgen zoveel mogelijk een nieuwe invulling. Langjarig leegstaande gebouwen die overlast en verloedering aantrekken moeten worden opgeknapt of eventueel gesloopt. De kerk in Schaesbergerveld is een voorbeeld van dat laatste.

Veiligheid

  • Met het maken van plannen om veiligheid op buurtniveau te organiseren is Heerlen een goede weg ingeslagen. Het is nu zaak de uitvoering op gang te brengen.
  • De rol die buurtcoaches op dit moment vervullen door buurtveiligheid te vergroten met behulp van mensen die dicht bij jongeren staan is een gouden greep. Wel moeten we ervoor zorgen dat we hun taken als gemeente uiteindelijk zoveel mogelijk zelf gaan uitvoeren. Bij voorkeur doordat onze eigen handhavers zich deze werkwijze eigen hebben gemaakt, of desnoods door de juiste mensen in dienst te nemen.
  • In het centrum zorgen we voor een combinatie van voldoende en goed opgeleide toezichthouders en BOA’s.

Verkeer en vervoer

  • We starten een nieuw experiment voor gratis openbaar vervoer voor specifieke groepen, zoals jongeren en ouderen die naar het centrum willen reizen.
  • We willen graag een experiment met de parkeertarieven in Heerlen-centrum, als óók de ondernemers en vastgoedbazen meedoen.
  • In de parkeertarieven rondom de binnenstad gaan we door met differentiëren. Wie bereid is ietsje verder te lopen betaalt daardoor minder.
  • Buiten Heerlen-centrum voeren we nergens betaald parkeren in.
  • Op verzoek van een buurt is het mogelijk vormen van vergunningparkeren in te voeren.
  • Elke buurt moet per OV bereikbaar zijn. We trekken samen met bewoners op richting provincie en Arriva als buurten buiten hun schuld geconfronteerd worden met het verlies van hun busverbinding of resterende buslijnen die zo vol zijn dat de chauffeurs mensen moeten laten staan. Samen met de ervaringsdeskundigen als stewards, chauffeurs en reizigers confronteren we provincie en Arriva als de sociale veiligheid in de bus of de trein te wensen overlaat.
  • Met name voor schoolgaande jeugd en ouderen zijn veilige fietsroutes letterlijk van levensbelang. We houden daarom de komende tijd de fietsroutes rond het centrum en bij de buitenring tegen het licht. Bij die laatste spreken we ook nadrukkelijk de provincie aan op haar verantwoordelijkheid.
  • Een snelle en goede treinverbinding met Aken biedt enorme kansen voor bijvoorbeeld werk, ondernemen, winkelen en cultuur. Daarom zetten we ons maximaal in om deze verbinding zo snel mogelijk te realiseren.
  • Goederenvervoer over het spoor zorgt soms voor onevenredig veel overlast voor buurtbewoners en in extreme gevallen ontstaan zelfs gevaarlijke situaties. Daarom houden we het aantal vervoersbewegingen scherp in de gaten en komen we waar nodig direct in actie.

Ruimte voor buurtinitiatieven

De afgelopen jaren zijn heel positieve ervaringen opgedaan met het geven van ruimte en ondersteuning aan buurtbewoners om zelf initiatieven te ontplooien, de “Gebrookerbos”-aanpak. Ook op gemeentelijke grond. Voorbeelden daarvan zijn de paardenwei op het voormalige voetbalveld in Mariarade, bewoners van Vrieheide die zelf parkeerplaatsen voor hun woningen aanlegden, en de bewoners van de Kloosterkoolhof die terrein van een voormalige school deels bij hun eigen tuin konden voegen, en er deels een gezamenlijke tuin van maakten. Zulke initiatieven moeten nog meer gesteund worden, temeer omdat ze óók financieel beter zijn dan de oude bureaucratische aanpak die initiatieven juist ontmoedigde.

Sibelco
Al meer dan 40 jaar wint Sibelco (vroeger Sigrano) zilverzand in de groeve pal naast het beschermde natuurgebied de Brunssummerheide. De laatste 20 jaar heeft dit Belgische bedrijf met de zandwinning naar schatting 100 miljoen euro verdiend. De huidige vergunning loopt af in 2020. Volgens deze  vergunning is Sibelco verplicht om het gebied in 2020 heringericht open te stellen. Sibelco wil echter een nieuwe vergunning om nog langer door te gaan met de zandwinning. Daarom is er de laatste jaren tussen verschillende partijen gesproken over een nieuw herinrichtingsplan, dat moest kunnen voldoen aan een breed draagvlak in de omgeving. Aan tafel zaten hierbij Sibelco (eigenaar van de grond), de provincie als vergunningverlener, de gemeenten Heerlen en Landgraaf op wiens grondgebied het groevegebied van Sibelco ligt en Natuurmonumenten, die het gebied straks moet gaan beheren.

Volgens dit herinrichtingsplan oftewel Plan van Transformatie, zou Sibelco tot 2035 mogen doorgaan met de zandwinning en ook de laatst overgebleven Mijnsteenberg van de ONIV zou hierbij grotendeels mogen worden afgegraven. Voor dit plan is geen draagvlak in de omgeving, omdat de mensen genoeg hebben van de overlast.  De SP ondersteunt al jaren de verschillende groeperingen, die strijden voor het behoud van deze mijnsteenberg, omdat ook wij  vinden dat de berg in de huidige staat behouden moet blijven. De mijnsteenberg is een herinnering aan het mijnverleden, onderdeel van een prachtig natuurgebied en een buffer voor de buurt tegen overlast van de afgravingen in het groevegebied. Bovendien kan afgraving van de mijnsteenberg juist tot risico’s voor de volksgezondheid leiden door het mijnafval dat in de berg verscholen ligt.   

Tijdens een historische raadsvergadering in november 2017 heeft de gemeenteraad van Heerlen onder aanvoering van de SP tegen dit herinrichtingsplan gestemd. Tevens is toen een SP-motie aangenomen, waarin staat dat de mijnsteenberg niet mag worden afgegraven en dat Sibelco uiterlijk in 2025 de groeve heringericht moet opleveren. Onze regio heeft namelijk grote behoefte aan een gebied met waterrecreatie. Hierdoor zou ook het kwetsbare bronnengebied van de Roode Beek op de Brunssummerheide ontlast kunnen worden. Dit brengt ook nieuwe werkgelegenheid met zich mee. Wij zullen ons de komende jaren, samen met de omwonenden, blijven inzetten om zo snel als te komen tot een nieuw herinrichtingsplan, dat wel kan rekenen op een breed draagvlak, zowel politiek als in de omgeving. En hoe dan ook: de mijnsteenberg blijft staan!

U bent hier