Mijnsteenberg

30 januari 2006

Mijnsteenberg

Vorige week is ereen hoorzitting geweest in Zoetermeer tegen het besluit van staatssecretaris Medy van der Laan om de monumentenstatus niet toe te kennen aan demijnsteenberg van de ON IV.
Aanwezig waren vertegenwoordigers van de Stichting Behoud de Mijnsteenberg,ambtenaren van de Rijksdienstdie het standpunt vande staatssecretaris moesten verdeigen, de Provincie Limburg, de Gemeente Heerlen en Sigrano.
Albert Kampermann, voorzitter van de StichtingBehoud de Miijnsteenberg laat het volgende weten:

'De drie man sterke bezwarencommissie liet ons uitgebreid aan het woord. Noch de gemeente, noch de Provincie hadden veel in te brengen en moesten antwoorden op lastige vragen schuldig blijven. Bijv. Waarom de Raad tot een negatief advies gekomen was, hoe de Provincie de waarden van de berg wilde beschermen, etc. Geen antwoord.
Ook de Rijksdienst had zichtbaar moeite uit te leggen waarom ze tot haar besluit was gekomen, er ontstond grote verwarring over gehanteerde definities en hier en daar sprak men zich zelfs tegen.
Zonder ons op de borst te kloppen, brachten wij het er het beste vanaf. Niemand bleek in staat afbreuk te doen aan ons pleidooi, ook Sigrano niet dat haar bekende liedje zong.
Nu maar hopen dat deze commissie, waarvan we een uitstekende indruk hebben (en die ons complimenteerde met het gedetailleerde dossier), de durf heeft om de staatssecretaris duidelijk te maken dat het huiswerk niet goed gedaan is en opnieuw moet. Dat wil zeggen een geheel nieuwe procedure. Binnen zes weken verwachten we een uitspraak.'