SP-studieweekend: wonen is een schaars goed

30 mei 2006

SP-studieweekend: wonen is een schaars goed

Afgelopen weekend vond een SP-studieweekend plaats, vanuit Heerlen was Raadslid Petra Smeets aanwezig. Haar verslag vind je onderstaand:

Petra Smeets

Wonen is een schaars goed!

Het afgelopen weekend verzorgde de SP een studieweekend met als thema Meer overheid, minder markt in de volkshuisvesting?
Als nieuwbakken raadslid en SPer was dit mijn eerste studieweekend en het resultaat bij thuiskomst was dat ik ronduit gaar was van de reis en de hoeveelheid informatie, maar...... k razend enthousiast en geprikkeld door de vele praktische aanreikingen en opgedane kennis en inzichten!

Het hele studieweekend op de weblog beschrijven wordt een heel lang verhaal, maar ik wil toch graag beknopt met jullie delen wat er is bestudeerd en welke mogelijkheden er vooral zijn voor gemeenteraad, college en burgers om er voor te zorgen dat met name sociale woningbouw blijft bestaan en gemengd wonen voor alle bevolkingsgroepen mogelijk wordt gemaakt.

Ruimte is in Nederland een schaars goed geworden en dat betekent dat we vooral moeten bouwen met beschikbare voorzieningen en zorgvuldig moeten omgaan met bestaande gebouwen.

Voormalig Rijksbouwmeester Wiek Rling raad bestuurders aan om zich goed te laten adviseren door deskundigen ten aanzien van stadsarchitectuur en vooral ons gezond verstand te gebruiken! Zijn college over de geschiedenis van de volkshuisvesting, stedenbouw en architectuur was bijzonder inspirerend en hij gaf veel praktische tips over stadsplanning, die ik graag met geinteresseerden deel. Mail me maar!

Paulus Jansen, beleidsmedewerker volkshuisvesting van de Tweede Kamerfractie SP gaf ons een goed beeld over de beleidsdoelen en doelgroepen van volkshuisvesting en schetste de demografische verwachtingen. Daarnaast oneindig veel praktische tips: Cijfers over wonen (te downloaden via http://www.vrom.nl), Statistisch jaarboek 2005 (te downloaden via http://www.cbs.nl), vraag de jaarverslagen op bij de woningcorporaties in je gemeente, vraag de gemeente welke volkshuisvestingplannen ze hebben, zoek uit of je gemeente een wijkmonitor heeft en analyseer de woonkrantjes met hun woonaanbod wat vooral sociale woningbouw betreft.

Prof. Piet Hooimeijer inspireerde ons met een college over de toekomst van de volkshuisvesting. Hierbij kregen we gedetailleerd inzicht in de demografische ontwikkelingen ten aanzien van volkshuisvesting. Veel feiten en cijfers waar mij ten aanzien van deze problematiek de laatste schellen van de billetjes vielen.

Gemeente Heerlen wordt wakker en besef dat wij (bestuurders en burgers) het primaat hebben wat er gebeurt in onze stad en niet de projectontwikkelaars! De gemeenteraad wordt geacht prestatie-eisen met woningcorporaties te maken en de regie ligt in handen van de gemeente. Flexibiliteit, maar als iets kan en nodig is dan moet het gebeuren ook!

Een politiek caf mocht uiteraard in het studieweekend niet ontbreken. Te gast waren SP-wethouder Jules Iding, Peter de Regt zijnde directeur van woningcorporatie De Woonbron en Tjerk Dalhuisen van het Steunpunt Wonen Amsterdam. Vragen en discussie te over natuurlijk en de trieste conclusie dat er een stille veldslag plaatsvindt waarbij huurders en dan vooral de huurders met lage inkomens de dupe gaan worden van onder andere de Dekker plannen.

Zoals het een goed scholingsteam betaamt werden we op zondagochtend ook nog fiks aan het werk gezet. Alternatieven jongens! Hoe nu verder? De resultaten van onze revolutionaire, baanbrekende plannen werden onder leiding van Prof. Andr Thomsen, hoogleraar woningverbetering en woningbeheer aan de TU Delft besproken. Een fantastische workshop waarbij niemand zomaar Andr onderbrak maar vol bewondering luisterde. Termen met voorbeelden en praktische tips vlogen ons om de oren: erfpacht, renovatie, sloop en sloopmotieven, stedelijke infrasturctuur, bewonersvoorkeuren, beheersrecht, verdelingsvraagstuk, collectief particulier ondernemerschap, woningbeheer en verbeteren van de woningvoorrad en nog zo veel meer! Voor meer informatie zijn de sites www.re-h.nl en www.nationalerenovatieprijs.nl het bezoeken meer dan waard.

En tenslotte dan de grondpolitiek........wie durft?

Petra Smeets