Arcus- het vervolg

23 juni 2006

Arcus- het vervolg

Donderdag in de gezamelijk commissievergadering werd het vraagstuk Arcus behandeld. Een enorm ingewikkeld en moeilijk dossier dat lange tijd in een impasse zat maar waarvoor uiteindelijk toch een oplossing op tafel is gekomen door de uitstekende inzet van met name de wethouders Riet de Wit (SP)en LexSmeets (PvdA). In de commissie werd gediscussieerd over de oplossing die nu op tafel ligt, de commissie bepaalt vervolgens of een voorstel rijp is voor behandeling in de raad (dat bleek volgens eengrote meerderheid het geval, de raadsbehandeling vindt plaatsop 5 juli).

Eendeel uit mijn bijdrage in de commissie van donderdag:

Onze stad en onze regio kennen een opleidingsachterstand en moeten er derhalve hard voor knokken om die achterstand in te halen. Onderwijs in het algemeen, en een ROC als Arcus met bijbehorende onderwijs-technische infrastructuur in het bijzonder, zijn daarom van groot belang voor Heerlen en Parkstad. En niet alleen omwille van onze opleidingsachterstand, ook maatschappelijke en economische ontwikkelingen zijn verweven met goed onderwijs in onze stad.

Kortom: laten we in elk geval onderkennen dat het belang voor de stad immens is.

Heerlen kende en kent nog steeds een uitstekende plek voor het allesomvattende idee van een unilocatie zoals Arcus dat voor ogen had. Het gebied nabij het station met de naam Stadspark Oranje Nassau heeft naar de mening van de SP-fractie alles in huis om d plek voor nieuwbouw van Arcus te zijn. Op steenworp afstand van het bus- en treinstation alsmede het centrum van de stad en in een omgeving die geheel aan te passen is aan de eisen van Arcus.
Arcus heeft echter een aantal argumenten, die grotendeels worden ondersteund door andere Heerlense onderwijsinstellingen, om niet voor die plek te kiezen; hoe onbegrijpelijk en betwistbaar die argumenten voor ons ook kunnen zijn, Arcus is niet op andere gedachten te brengen. Sterker nog: we kunnen uren, dagen, zo niet weken spreken over het hoe en waarom van die keuze, Arcus wil niet naar Stadspark Oranje. Stadspark Oranje Nassau is voor Arcus onbespreekbaar en wij kunnen Arcus niet dwingen om daar wl naartoe te gaan. Sterker nog: Arcus gaat over tot regionale spreiding, wat betekent dat Heerlen Techniek en Horeca kwijtraakt.
Met die realiteit hebben we op dit moment te maken.

Ondanks de starheid van Arcus en de reeds in eerdere vergaderingen geuite kritiek op hun houding alsmede de voortdurende dreiging om met een groot deel van het onderwijs weg te trekken uit de stad, ligt er nu na een oplossing in de vorm van het ons voorliggende voorstel op tafel. Een voorstel dat voorziet in lokale spreiding van de nieuwbouw van Arcus. Een behoorlijke oplossing van een situatie die lange tijd in een impasse leek te zitten.
Een oplossing die Arcus en alle bijbehorende voordelen voor de stad behoudt.
Een oplossing die een vele malen kleinere bouwlocatie dan oorspronkelijk beoogd aan de Valkenburgerweg bevat en bovendien gecompenseerd wordt door een ecologisch vele malen belangrijker perceel dat aan de natuur wordt teruggegeven. De SP-fractie is in elk geval zeer te spreken over de insteek in het voorstel die toont dat het natuurgebied een zwaarwegend belang voor het College is. De compensatie van het natuurgebied toont deze insteek.

Met tot slot:

Als we met het voorstel en de bestaande realiteit rekening houden, blijven er 2 opties over:

- behoud van Arcus door middel van deze behoorlijke oplossing

- het risico dat Arcus vertrekt met een groot deel van de huidige onderwijsinstellingen

Een behoorlijke oplossing of een keuze zonder alternatief.

Behalve Groen Links en een PvdA-dissident lijkt een brede raadsmeerderheid de Arcus-oplossing te steunen. Wat vindt jij? Is het voorstel ok, zoja, waarom? Is het niet ok, wat is dan het alternatief?