Uit de commissies

1 september 2006

Uit de commissies

Deze week vondende eerste commissie-vergadering nhet zomerrecesplaats. Wat wordt er zoal besproken in die commissies en/of de rondvraag?Een klein niet-uitputtend overzichtje van de bijdrages en/of vragen van de SP-fractie: van fietsenstalling totstadswal, van randweg in Hoensbroek tot culturele evenementen.

Ger Meesters stelde in de commissie VBB de plannen met betrekking tot een eventuele ondergrondse bewaakte en gratisfietsenstalling aan de orde:

We hebben kunnen vernemen dat het College van plan is om de mogelijkheden te onderzoeken naar een bewaakte ondergrondse fietsenstalling. Een goede zaak, want dat voorkomt veel problemen voor zowel fietsers als mensen die bijvoorbeeld gebruik willen maken van het Glaspaleis. Door meerdere fracties is dit aangekaart. Er komt een onderzoek naar de beste locatie en de bijbehorendekosten. Overigens is ook de opmerking gemaakt dat stalling gratis zou moeten zijn. Mijn indringende verzoek is om een en andermet spoed aan te pakken. Het duurt meestal allemaal veel te lang voordat iets in uitvoering komt.

Math Voncken stelde namens onze fractiede actualiteit van de stadswal aan de orde, hij zegt hierover:

Zowel onze fractie als Barry Braeken (PvdA) hebben de stadswal aan de orde gesteld.Het voornemenvan het College bestaat eruitom de het zwaar beschadigde stuk te herstellen bovengrondsen een andergedeelte uit te graven, af te dekken met doorzichtige platen en van binnen te verlichten. Hoe ver de stadswal zichtbaar gemaakt kan worden, kondewethoudernog niet zeggen.

Math Voncken stelde tevensde veiligheid rondom de randweg in Hoensbroek (Mariagewanden) aan de orde:

Ik heb vragen gesteld over het stuk randweg datmogelijk in de buitenring wordt opgenomen en waar de snelheid, ondanks eerdere pogingen, nog steeds niet naar 50 km per uur is teruggebracht. Namens de SP verzocht ik om hier het belang van de veiligheid zwaar te laten meewegen en het genoemde ook een max snelheid van 50 km toe te staan. De wethouderherkende en erkende dit probleem en herinnerde mij aan het feit dat deze weg een verantwoordelijkheid van GS is en dat vervolgens het tracee nog niet helemaal duidelijk is. Er is ook nog sprake van dat dit verder naar de bosrand wordt geplaatst. Ik heb er op aangedrongen om namens de gemeente Heerlen bij GS op aan te dringen dit stuk ook tot max 50 km zone mee te nemen. De gemeente moet zich hier sterk voor maken omdat in het verleden is aangetoond dat deze weg gevaarlijk is en veiligheid, ons inzien, nog altijd boven snelheid en doorstroom van het verkeer gaat.

Wim van Kempen over de Heerlense financiering van evenementen:

De financiering van culturele evenementenvindt momenteel per jaar plaats, dit zorgt voor allerlei praktische lastigheden. Naast moeilijke planning voor de organisaties,kennen we uit het verleden ook hierdoor eenjaarlijks terugkerend risico van Collegeleden die bij een borrel een toezegging deden. In dat licht is de financiering over meerdere jaren, met een jaarlijkse evaluatie een veelbeter plan.

Ron Meyer vroeg vrezendnaar de berichten in de media over het verlangen vanondernemersnaareen 'eeuwige koopzondag' op de Woonboulevard:

In de media verschenen berichten dat de ondernemers op de woonboulevard naareen eeuwige koopzondag verlangen. De wethouder gaf gelukkig te kennen dat er slechts onder zeer strikte landelijke voorwaarden sprake kan zijn van een 'eeuwige' koopzondag en dat de woonboulevard niet aandie voorwaarde(n)voldoet.