Woningbouw in groengebieden

7 september 2006

Woningbouw in groengebieden

Het laatste half jaar is er in heel Parkstad een inventarisatie gemaakt van woningbouwplannen om te zien in welke ontwikkelingsfase deze plannen momenteel verkeren. Hierover komt, volgens een artikel in het LD van 1 september jl., binnenkort duidelijkheid in de vorm van het nieuwe structuurplan en de woonvisie Parkstad. De verwachting is dat er in 2030 ongeveer 50.000 minder mensen in deze regio zullen wonen en dat heeft natuurlijk ook gevolgen voor het aantal woningen dat gebouwd moet worden. Tot 2010 zullen er zo'n 2000 woningen bijgebouwd moeten worden en daarna beduidend minder vanwege de verwachte bevolkingskrimp.
Naar aanleiding van het bovenstaande heeft de SP-fractie schriftelijke vragen aan het College gesteld. Wij willen graag weten, wat de genoemde cijfers voor Heerlen betekenen. Verder staat er in het coalitieakkoord dat: "Nieuwbouwplannen voornamelijk in het centrum plaats dienen te vinden om de ontwikkeling van de binnenstad te ondersteunen. In ieder geval dienen er geen nieuwe 'terreinen in het groen' in ontwikkeling genomen te worden, tenzij al vastgestelde overeenkomsten dit niet meer kunnen beletten." Naar aanleiding hiervan willen we ook van het Colege weten wat dit betekent voor plannen, die zich al in de ontwikkelingsfase bevinden.