2e termijn

26 oktober 2006

2e termijn

Woensdag 25 en donderdag 26 oktober vonden de Algemene Beschouwingen in de Heerlense gemeenteraad plaats. Donderdag vond de 2e termijn plaats. Hier tref je de 2e termijn van de SP-fractie aan.

Algemene Beschouwingen- SP 2e termijn

Voorzitter,
Toen ik vanochtend de krant opensloeg, was ik verrast maar tegelijkertijd verheugd met wat ik las. In ruim 7 uur Algemene Beschouwingen had nota bene de grootste coalitiepartij in 2 zinnen het spannendst gezegd van allemaal. Typerend of toevallig? Hoe dan ook, laat ik een poging doen om weer enkele spannende dingen te zeggen:

Voorzitter, ik sprak gisteren al kort over de landelijke toestand. Ik sprak over de kille ingrepen van Balkenende waardoor mensen met de zwakste schouders de zwaarste lasten mogen dragen. Alhoewel het inmiddels een bekend verhaal is, houdt de lijsttrekker van het landelijke CDA, n nog onze Minister-President, ons ook nu voor dat er jarenlang goed beleid is gevoerd en we daar nu de vruchten van plukken. Het Heerlense CDA doet niets anders. Het lokale CDA maakt het echter ng bonter. Bezuinigingen worden ontkend, Drieslag terugdraaien wordt cadeautjes uitdelen genoemd, en de nieuwe Coalitie zou voor Sinterklaas spelen door te graaien in de grabbelton. Laat ik hier zometeen op terugkomen.
Ook de Stadspartij maakt er een potje van. De partij die instemde met roekeloze bezuinigingen op de armsten van onze stad, speelt nu de Barmhartige Samaritaan. Daar waar 1,6 miljoen werd weggehaald bij armoede, roept de Stadspartij de gemeente nu op aan charitatieve doeleinden te doen. Hypocrisie met een grote H.
Voorzitter, wij ondersteunen de doeleinden van deze projecten ten volste, en vinden dat deze mensen geweldig werk verrichten. Een sterk armoedebeleid dat moet voorkomen dat mensen genoodzaakt zijn gebruik te moeten maken van charitas, is echter de prioritaire taak van de overheid. De overheid moet dit juist voorkomen!
Overigens, voorzitter, mensen weten vaak niet waar ze recht op hebben, wat ons betreft zou de gemeente zich moeten richten op allereerst een goed armoedebeleid en daar hoort ook het wegwijzen en adviseren van mensen bij. Ik wil graag van het College weten of hier al aangedacht is en/of het geld dat de heer Aarts noemt hieraan besteed kan worden.

Meneer de voorzitter, de fractievoorzitter van Leefbaar Heerlen heeft het vooral over bouwprojecten. Daar zit zijn interesse en dat mg. Hij rept met geen woord over de sociale infrastructuur in onze stad. Typerend. Hoe dan ook: het huidige College durft te kiezen. Vr het niet langer opstapelen van bouwprojecten en vr het versterken van de sociale infrastructuur. Daar zijn wij erg ingenomen mee.

Het CDA, de Stadspartij en Leefbaar Heerlen lijken overigens allen de bezuinigingen van Drieslag te ontkennen. Dat zou allemaal nog helemaal niet de bedoeling zijn. Fascinerend maar tegelijkertijd verheugend.
Fascinerend om de volgende redenen:
- het formele besluit van Drieslag, inclusief de korting van ruim 1 miljoen op de SDOH en Tracee, werd door de toenmalige meerderheid van de raad zonder amendering genomen. Sterker nog: voor 15 maart waren alle personeelsleden van de Sociale Dienst al bijeengeroepen met het oog op de instructies aangaande de bezuinigingsoperatie. Gelukkig wist de verkiezingsuitslag dat te voorkomen. En wat voorkwam die verkiezingsuitslag bijvoorbeeld: een schrijnende algemene korting op kamerbewoners van 110 euro netto per maand. (2e voorbeeld: bijzondere bijstand, leges en advocaatkosten)
- Weliswaar werd via een motie besloten de operatie rond SDOH en Tracee nog eens te bekijken, maar dat veranderde niets aan de financile consequenties. Fascinerend toch dat door hetachteraf ontkennen van de daadwerkelijke bezuinigingen op zn minst een gat in de begroting van maar liefst ruim 1 miljoen zou hebben geslagen van het oude College. Voorzitter, hoezo dan, dit zogenaamd rode college graait in de grabbelton en let niet op de centen? Het is het n of het ander: OF je erkent de bezuinigingen OF je erkent een niet-sluitende begroting en daarmee (en ik citeer: ) graaien in de grabbelton.

Verheugend omdat de gehele oppositie lijkt zich daarmee namelijk te scharen achter de keuze voor armoede en welzijnsbeleid. En daar kan wat de SP-fractie betreft de vlag voor uit!
Opmerkelijk is, en ik noemde het al: de automatische piloot als het gaat over linkse partijen aan het roer en het financile beleid.

De bijdragen van de rechtse oppositie maakten dat gisteren duidelijk. Daar waar zij rode rekeningen en het leegroven van bestaande potjes voorzien, laat geen van hen horen hoe het dan anders moet. Sterker nog: er zou mr geld uitgegeven moeten worden als het aan CDA en Stadspartij ligt. Waar maakt u precies de keuze, vraag ik hardop, en tja, ik kan er dan niets aan doen om weer aan Drieslag te moeten denken.

Maar Voorzitter, ach, wij zullen wel weer te veel naar het verleden kijken. Goed, laat ik dan nu naar de toekomst gaan.
Wij zijn allereerst enorm blij met het overnemen van de moties en amendementen die wij, al dan niet samen met de coalitiepartijen en groenlinks hebben ingediend. Hopelijk worden het OV voor ouderen, het huisuitzettingsbeleid, het groen en openbare ruimte-onderhoud en het schoolzwemmen in de toekomst goed geregeld.
Toch nog wat opmerkingen:
Laat ik enkele zaken eruit pikken:

Mensen in een bijstandsuitkering moeten nog altijd lang wachten op een voorschot en dreigen daardoor in financile problemen te komen. De huur-, energie- en leefkosten lopen door. Hoe zit het met het verstrekken van voorschotten?

De stadsdeelwinkel in Heerlerheide laat in de cijfers zien dat er toch een berg producten worden verkochten. De contacten en inloop zullen minimaal net zo groot zijn. Wij zijn niet voor sluiting!

Onze gezamelijke motie OV werd gisteren door het College overgenomen. Een goede zaak. Wij verzoeken de wethouder echter wel zo spoedig mogelijk aan de slag te gaan, de Provincie heeft immers kortgeleden in een beantwoording laten weten dat er slechts 2 pilotprojecten van het Rijk zijn. De wethouder moet dus razendsnel aan de slag!

Als we het over de multifunctionele accommodatie Bekkerveld hebben, durft het College te kiezen. De SP-fractie vindt dat een goede zaak. Daar waar het CDA schreeuwt dat datzelfde College cadeautjes uitdeelt, wil het wel 6,5 miljoen voor de multifunctionele accommodatie. Wij vinden dat elke buurt over een minimaal voorzieningenniveau moet beschikken. ok Bekkerveld! Datzelfde geldt bovendien voor buurten met veel ernstigere problemen, zoals de Molenberg. Vele miljoenen voor allerlei extras is niet nze keuze.

Tot slot:
De afvalstoffenheffing:
- in oktober 2004 heeft de raad met het Project Focus unaniem ingestemd met de systematiek zoals die er nu ligt.
- In deze systematiek ligt verscholen dat mensen zonder kwijtschelding betalen voor mensen met kwijtschelding. Dat heet solidariteit.
- De forse procentuele verhoging die er nu ligt, vloeit voort uit een rekenfout van het vorige College. Dat rekende leegstaande panden mee. Vorig jaar betaalden mensen derhalve minder. Er is dus geen kos
tenstijging aan de gemeentelijke
uitgavenkant.
- Als je feitelijk wil dat de vervuiler betaalt (bij.v Diftar), moet de kwijtschelding afgeschaft worden. Het risico op gedumpt afval van mensen die niet kunnen betalen, is dan echter levensgroot. Wij zijn echter geen aanhangers van Diftar, en het afschaffen van kwijtscheldingsbeleid steunen wij al helemaal niet.
Ook hier geldt keuzes maken. En dat doen wij. Het College lijkt diezelfde weg in te slaan, en dat is verheugend. Aan de slag met het chte canon van Heerlen, aan de slag voor de toekomst van de mensen in nze stad.
Ik sluit daarom in herhaling af: Deze stad lijkt eindelijk weer eens bestuurd te worden!

Een praktische mededeling: eten: SP-fractie at in het verleden principieel nooit mee, een feestje achteraf op kosten van de burger is niet nodig. Vandaag eten wij wel mee. Wij leggen daarom per fractielid 15 euro in een pot, die bestemd is voor de Buurtsportprojecten. Wie volgt?