2e termijn

28 juni 2007

2e termijn

Zojuist kwamen de Algemene Beschouwingen 2007ten einde. Er kwamen oamoties over Groene Ster, een sluitende begroting, schoon GMSen het centrumbad. De oppositie toonde zich tam. Vanuit de oppositie kwamen veel aanvullende wensen maar nauwelijks tot geen echte politieke keuzes. De gekozen richtingverdient daarmee kennelijk ook de steun van de oppositie. De SP is blij met zoveel steun voor de gekozen richting van de coalitie en het College.

De bijdrage van de SP-fractie in de 2e termijn van de Algemene Beschouwingen in de Heerlense gemeenteraad van 27 en 28 juni 2007:

Voorzitter,De SP-fractie sprak gisteren over meten, wegen en voeden. Het beleid van het stadsbestuur is gisteren in eerste termijn gemeten en gewogen. En: voorzitter, er kan maar n conclusie uit de 1e termijn getrokken worden. De keuzes van ons huidige stadsbestuur worden door de voltallige raad ondersteund N dat stemt als grootste coalitiepartij natuurlijk tot vreugde.

Laat ik een voorbeeld geven van wat ik bedoel:
Niemand in deze Raad heeft gisteren enig onderdeel op de prioriteitenlijst ter discussie gesteld. De SP beschouwt die positieve opstelling van de raad als uitermate lovenswaardig.
Tegelijkertijd heeft deze Raad een aantal voorstellen gedaan die de prioriteitenlijst zouden moeten aanvullen. De raad heeft het stadsbestuur gevoed met haar oordeel en ideen. Een logische redenering betekent dan dat er kennelijk over de financile keuzes van de gemeente geen onoverkomelijke meningsverschillen bestaan. Immers iemand die niet kiest en niet schrapt, maar wel aanvult, heeft kennelijk een goed vertrouwen in de financile situatie en aanpak van het stadsbestuur. En, het zal u niet verbazen dat de SP erg blij is dat niet alleen de coalitiepartijen, maar bij de voltallige raad vertrouwen heeft in de financile keuzes van de stad. In oktober sprak de Stadspartij in haar bijdrage nog over (en ik citeer) steeds roder wordende gemeentelijke bankrekening. Het CDA noemde onze partij in haar bijdrage aan de Algemene Beschouwingen van vorig jaar nog de Sinterklaas Partij en onze coalitiegenoot PvdA kreeg de troetelnaam Potverteren voor de Afwisseling mee. En alhoewel ik blij ben met de creativiteit binnen het CDA, ben ik ng veel blijer met de steun voor de keuzes en het financile beleid van de stad op dit moment.

Des te opmerkelijk is de constatering dat uitgerekend de SP als enige de nadruk heeft gelegd op het sluitend maken van het huishoudboekje van de gemeente. Ongetwijfeld vindt de SP echter ook hier de raad aan haar zijde. Vooroordelen over linkse partijen die geen oog hebben voor financin en zelfs geld over de balk gooien, worden hierbij in Heerlen ontkracht.Voor de goede orde: de gehele raad is gisteren kritisch geweest over de bedrijfsvoering en huishouding. Daarin moeten, overigens al jaren, maar toch echt volgend jaar verbeteringen te zien zijn. De kritiek van de Rekeningencommissie mag volgend jaar niet nog eens op deze wijze terugkomen.

De SP-fractie is erg verheugd met de aandacht, inspanning en investering van dit College in de buurten. Nooit was er een College in Heerlen dat zoveel investeerde in buurten en al helemaal niet in de buurten die het moeilijker hebben. Ook werd er nooit zo ingezet op jeugdbeleid. Over het voormalige Drieslag, en het terugdraaien op de bezuinigingen op armoede en welzijnswerk, heeft de SP gisteren en alle politieke mogelijkheden daartoe in het verleden al heel wat gezegd. Voorzitter: kortom: iedereen die suggereert dat er niets veranderd is in deze stad wil de veranderingen kennelijk niet onder ogen komen. Of: durft zich niet uit te spreken tgen de keuzes van deze coalitie en roept dan maar dat het allemaal bij hetzelfde is gebleven.De SP is in elk geval tevreden met de keuzes en aandacht van dit College. Graag gaat de SP nog even wat dieper in op enkele specifieke onderdelen.

De SP is, zoals u weet, kritisch op de uitvoering van de WSW. Het College liet gisteren weten klachten over het plaatsingbeleid en de omstandigheden waarin SW-gendiceerden hun werk moeten verrichten, serieus neemt en Licom op die klachten wil wijzen. Ons spreekuur en onze raadsleden ontvangen met name klachten over het te gehaaste herplaatsingsbeleid en de daaruit voortvloeiende arbeidsomstandigheden van mensen met een handicap. In een te kort tijdsbestek heeft een groot aantal mensen te maken met herplaatsing, vaak ten koste van de zorgvuldigheid met betrekking tot hun capaciteit. Gisteren noemde ik reeds 2 schrijnende gevallen. De SP zal het College meer van dergelijke voorbeelden op de hoogte brengen. De SP wil in elk geval voorkomen dat WSWers tegen de stroom in moeten zwemmen.

Over zwemmen gesproken. De SP is erg verheugd met de groeiende wens voor een centrumbad. GroenLinks is tot voortschrijdend inzicht gekomen en ook het CDA gaf daar enige blijk van gisteren. De heer Rahnamai citeerde zelfs uit het SP-verkiezingsprogramma. En daarmee kunnen wij natuurlijk alleen maar heel blij zijn. De SP heeft in Heerlen in 2007 alweer 100 nieuwe leden erbij gekregen, ik ben nagegaan of de heer Rahnama bij die nieuwe leden zat, maar dat is nog niet het geval. Alle gekheid op een stokje: de SP is erg blij met de steun van zowel CDA en GL voor de vurige wens voor een centrumbad. De SP pleit al vele jaren voor een centrumbad. Groeiende steun vanuit de raad voor n van je vurige wensen is natuurlijk erg mooi. Toch zullen er wel keuzes gemaakt moeten worden, beseffen ook wij. De SP zou in elk geval graag zien dat dit College met voorstellen komt over de mogelijkheden, inclusief de structurele financile dekking, van het wel of niet bouwen van het centrumbad. Graag wijst de SP nogmaals op de mogelijke samenwerking met externe financierders.

Van zwemmen naar fietsen. Van zwembad naar fietsenstalling. Het is erg verheugend te vernemen dat er nu eindelijk schot in lijkt te zitten. Het College gaf aan dat het geld er nu is en dat daarmee nu aan de slag wordt gegaan. Tegelijkertijd is de daadwerkelijke realisatie in 2007 niet haalbaar. Dat is erg jammer, zeker gezien de lange periode waarin we reeds over de fietsenstalling spreken. Op het vlak van ons cultureel erfgoed wil de SP van het College concreet weten hoe ervoor gezorgd wordt dat de gemeente met betrekking tot Rijkheyt en de archieven straks niet tot een duurdere oplossing verplicht wordt.
Openbaar Onderwijs. De SP sluit zich aan bij de zorg van de Pvda. Het kan natuurlijk absoluut niet zo zijn dat mensen die kiezen voor het openbaar onderwijs de gelofte aan de bisschop moeten afleggen. Wij hopen daarom dat het College zsm het gesprek aangaat met het onderwijs,
en de zorg bij oa de ouders kan weghalen. Verder vragen wij ons af of het realistisch is om een school met pak m beet 70 leerlingen geheel zelfstandig overeind te houden. Hoe ziet het College dit en wat zijn, in de lijn van het voorgaande over het openbaar onderwijs, de mogelijkheden?Over het overnemen van onze motie met betrekking tot duurzaamheid en internationale samenwerking, kan de SP kort zijn: geweldig. Toch nog een aanvullende vraag: Op welke termijn kunnen we hierover duidelijkheid verwachten?

Meten, wegen en voeden, zoals ik al aangaf. De raad heeft het College gisteren gevoed. En dat is prima.
Zo kunnen wij bijvoorbeeld de strekking van de VVD-motie onderschrijven over openbaar onderhoud. Datzelfde geldt voor de motie Groene Ster. Een vereniging van de omvang en levendigheid van Groene Ster heeft recht op een fatsoenlijke accommodatie. Tegelijkertijd vindt de SP een gat in de begroting niet wenselijk, en daarover zullen we ongetwijfeld niet van mening verschillen met de rest van de raad. Indien de betreffende moties de invulling krijgen zoals verwoord door de heer Hummel gisteren, namelijk instemmen op voorwaarde van definitieve bepaling bij de begrotingsdebatten in oktober, kunnen wij instemmen met de moties. De stadsvisie: de SP hecht grote waarde aan een expliciete vermelding van de structurele inspanningen n lle Heerlenaren die nodig zijn om de sociaal-economische positie van Heerlen te versterken. De relatie tussen het Heerlense verleden en de toekomst is daarbij onmisbaar. Met een expliciete vermelding voorafgaand aan de speerpunten kan de SP akkoord gaan. Met die toezegging en begrip voor het argument dat het wenselijk is dat n schrijver het gehele stuk schrijft, kunnen wij leven. En in het geval de eerdere toezegging als zodanig beschouwd kan worden, kunnen wij het amendement intrekken.
Tot slot:
De SP is blij met de ingeslagen weg en blij met het vertrouwen in de raad. Er is echter nog veel te doen in onze stad op weg naar een sterkere sociaal-economische structuur. En dat vergt enorme aandacht, forse inspanningen en politieke keuzes van ons allemaal!